Moottoriurheilu, Urheilu, Uutiset (muokattu 21.2. 20:02) Aku Laatikainen

Mestari Huttunen

Kiuruvetinen Jari Huttunen voitti WRC3-luokan maailmanmestaruuden. Kauteen mahtui myös Puolan mestaruus ja ensimmäiset asfalttirallien voitot.

MM-rallikauden viimeinen osakilpailu Italian Monzassa päättyi itsenäisyyspäivän kunniaksi suomalaisjuhliin, kun Hyundai i20 R5:llä kilpaileva Jari Huttunen nappasi WRC3-luokan mestaruuden. 26-vuotias kiuruvetinen sijoittui Monzan MM-rallissa luokkansa kolmanneksi, mikä riitti varmistamaan mestaruuden. Yleiskilpailussa Huttunen ja kartanlukija Mikko Lukka ylsivät kahdeksannelle sijalle.
Puolalaisen 2BRallyn kalustolla kilpaileva Huttunen lähti hyvistä asetelmista kauden päätösosakilpailuun tavoittelemaan WRC3-luokan mestaruutta, sillä hänellä oli kauden aikana ajamastaan kolmesta osakilpailusta kaksi voittoa ja yksi kakkossija.
Pistetaulukossa häntä kaksi pistettä edellä ollut Bolivian Marco Bulacia oli kerännyt pisteitä neljästä osakilpailusta, joten Huttuselle riitti mestaruuteen hyvä sija sekä sijoittuminen Bulacian edelle Monzassa. Taktiikkana oli ajaa varmasti maaliin kärkikolmikossa turhia riskejä vältellen.
– Mestaruus oli tavoitteena ja nyt tunnelma on todella hyvä. Varmistellen ajaminen ei ole aiemmin ollut minulle helppoa, mutta nyt se onnistui yllättävän hyvin. Yhtään virheitä ei tullut, auton kanssa ei ollut ongelmia ja fiilis oli hyvä koko kisan ajan, Huttunen kertoo.
Neljän päivän pituisessa rallissa Huttunen avasi pelin kellottamalla torstain ainoalle erikoiskokeelle WRC3-luokan nopeimman ajan. Perjantaina ohjelmassa oli viisi erikoiskoetta ja tasaisesti ajanut suomalaiskaksikko oli päivän päätteeksi luokan neljäntenä.
– Hyvä päivä meille, kaikki sujui käsikirjoituksen mukaan eikä mitään riskejä otettu, vaikka olosuhteet olivat haastavat.
Lauantaina rallissa ajettiin viisi erikoiskoetta, sillä lumisten olosuhteiden vuoksi kaksi erikoiskoetta peruttiin. Huttunen hallitsi hankalat olosuhteet hyvin, kellotti päivän aikana yhden pohja-ajan ja nousi luokan kolmanneksi.
– Meillä osui lauantaille rengasvalinnat hyvin kohdalleen ja minua oikeastaan vähän harmitti, että kaksi lumista pätkää peruttiin, sillä meillä olisi ollut parhaat renkaat alla. Toisaalta olisihan siinä ollut se riski, että olisi löytänyt itsensä jostain rotkon pohjalta, joten hyvä näin.
Sunnuntain kolmen erikoiskokeen aikana Huttunen varmisteli kolmossijaansa ja ajoi eleettömästi luokan maailmanmestaruuteen. Hän sijoittui viiden pisteen turvin Marco Bulacian edelle.

Uran paras kausi

Kuluneen vuoden aikana Jari Huttunen on ajanut yhteensä 11 rallia, joista kuusi on päättynyt luokkavoittoon ja kaikki muutkin palkintokorokkeelle. WRC3-luokan mestaruuden ohella lokakuussa varmistui Puolan rallimestaruus ja lisäksi hän ajoi tänä vuonna ensimmäiset asfalttirallivoittonsa.
– Melkein täydellinen kausihan tämä on ollut ja ehdottomasti uran paras tähän mennessä. Toki kaikkia kisoja ei voitettu, mutta hyvä näin. Ajo on sujunut ja auto sekä tiimi toimineet loistavasti. Kartanlukija Mikko Lukankin kanssa yhteistyö on ollut hyvää. Toivottavasti sama vire jatkuu ensi kaudellakin, Huttunen sanoo.
Lisäksi hän kiittelee kaksinkertaista maailmanmestaria Marcus ”Bosse” Grönholmia, joka ryhtyi kiuruvetisen manageriksi muutama vuosi sitten ja joka on auttanut Huttusta paljon.
Vielä alkuvuodesta Huttusen tilanne ei näyttänyt yhtä hyvältä kuin nyt. Kaiken lisäksi koronavirus tuli sotkemaan rallikalenteria usean kuukauden ajaksi, mutta tauon jälkeen kilpailemaan päästyään Huttunen sai tukun onnistumisia. Nämä toivat lisää kisoja ja myös sponsoreita.
– Moni on kysynyt, että mistä tämä hyvä vireeni johtuu, mutta en oikein itsekään tiedä, Huttunen pohtii.
Yhtenä tekijänä voi kuitenkin nostaa esiin kasvaneen suoritusvarmuuden ja tasaisuuden. Esimerkiksi Marcus Grönholm on sanonut, ettei Huttunen enää hosu samalla tavalla kuin aiemmin ja yritä voittaa jokaista erikoiskoetta.

Kohti ensi vuotta

Huttunen ei vielä osaa sanoa varmaksi, että mitä ralleja ja sarjoja hän ajaa ensi vuonna. Jotain on kuitenkin luvassa, sillä sen verran hyvät näytöt on nyt annettu.
– Ensisijaisena tarkoituksena on jatkaa Hyundailla ajamista Mikko Lukan kanssa.
Tulevaisuudessa tavoitteena on WRC-paikka ja mieluiten tehdastiimistä. Joissain yhteyksissä on väläytelty, että jo ensi vuonna Huttuselle saattaisi olla tarjolla ainakin jokunen MM-ralli kuninkuusluokassa.
– Hyvin saa kyllä ajaa, mikäli sen paikan mielii itselleen ottaa. Talleja on tällä hetkellä melko vähän, mutta hyviä kuskeja on paljon, Huttunen sanoo.
Tänä vuonna Jari Huttunen ajaa vielä yhden kilpailun, kun ensi viikonloppuna hän osallistuu kartturinsa Mikko Lukan kanssa Puolassa järjestettävään asfalttiralliin Hyundailla.