EHDOTTOMASTI sen pitää olla lähellä tuotettua, sanoo Eino Kemppainen ja valitsee Kiurun Leipomo Oy:n tuote-esittelypöydästä rieskan.
– Lähiruoka on kunnollista, koska tietää, mistä se tulee, perustelee Kemppainen valintaansa.
Kemppaisen mielestä lähiruokaa on hänen tarpeisiinsa nähden riittävästi tarjolla ruokamarketeissa.
S-marketissa vietettiin viime viikolla lähiruokateemaviikkoa. Tarjolla oli leivän lisäksi palvia, kalaa, marjoja, juustoja.
S-marketpäällikkö Sirpa Pennanen kertoo, että ketjulla ei ole ollut tapana antaa tilaa tuote-esittelyille, mutta nyt on tehty linjamuutos.
– Jos paikalliset tuotteet myyvät, sehän on meidän kaikkien yhteinen etu.
Pennanen suunnitteli lähiruokaviikkoa jo viikkoja sitten, viimeinen niitti asiaan tuli, kun Aitoja makuja -hanke saattoi yhteen kauppiaat ja tuottajat. Aitoja makuja on kolmivuotinen (2009 – 2011) hanke, joka toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja sitä rahoittaa Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena.
Pennanen toivoo, että lähiruuan tuottajat tulisivat rohkeasti tarjoamaan tuotteitaan marketin hyllyille.
– Se, että tuote pääsee hyllylle edellyttää tuotetietokorttia, mihin on selvästi määritelty, mikä tuote on ja mitä se sisältää. Myös koodien on syytä olla kunnossa. Ja pakkausten. Lopun päättääkin sitten asiakas.