KIURUVEDEN kaupungin strategiaan kuuluva markkinoinnin perusajatus Kiuruvesi Luomu-Suomen pääkaupunkina on ideointivaiheessa.
– Nyt ideoidaan jalkauttamista eli sitä miten Luomu-Suomen pääkaupunki jalkautuu käytännön tekemiseen, kertoo kaupungin yhteyssihteeri Kaisa Korhonen.
Markkinoinnin ajatuksena on tehdä Kiuruvedestä vetovoimaisempi ja houkuttelevampi, jotta väkiluku lähtisi kasvuun.
– Markkinoinnin graafisen ilmeen suunnittelee Aava & Bang Oy ja he myös järjestävät yhteisiä Workshoppeja markkinoinnin ryhmän kanssa, Korhonen kertoo.
Ryhmä järjesti viime viikolla yhden workshopin, jossa yhteistyökumppaneiden kera pohdittiin luomu sanan merkitystä suomalaisille.
Kaupungin markkinointi pohjaa kuitenkin kansainväliseen määritelmään luomusta, johon kuuluvat neljä perusperiaatetta. Terveysperiaate, ekologisuus, oikeudenmukaisuus ja huolenpito.
– Tärkeintä on, että luomu sanaa tässä yhteydessä ei miellettäisi pelkästään maatalouden termiksi vaan se koskee kaikkia aloja. Haluamme laaja-alaistaa sen merkitystä Kiuruvedellä, Korhonen selventää.
Kaupungin markkinoinnin ryhmään kuuluvat Erkki Strömmer, Jukka Jaakkola, Jukka Linnilä, Mirja Nuutinen, Tapani Turunen, Leena Pietikäinen, Tero Saatsi, Lassi Myllylä, Jorma Konttinen ja Kaisa Korhonen. Ryhmää täydentää KiuruPark -hankkeen vetäjä Hannu Nevala.