Jatkuva lumentulo ja auraaminen ovat kasvattaneet lumivalleja niin korkeiksi, että ne haittaavat jo paikoittain näkyvyyttä liikenteessä. Suuret lumivallit aiheuttavat vaaratilanteita varsinkin risteyksissä niin autoliikenteelle kuin kevyelle liikenteelle.
– Lumivallin korkeus saisi olla 50–70 senttimetriä, mutta metrissä on pidetty kipurajaa, selventää ympäristöinsinööri Ari Ruotsalainen. Ruotsalainen kertoo, että neljä urakointiyksikköä ajavat lunta jatkuvalla tahdilla kaupungille kuuluvilla alueilla.
Kiuruvedellä voi kuitenkin nähdä lumivalleja, jotka ovat kasvaneet kipurajan yli. Ongelma kärjistyy usein niillä alueilla, joissa on paljon liikennettä ja lumelle on vain vähän varastointitilaa.
– Urakoitsijat tekevät töitä jatkuvasti. Torilla voi olla paljon lunta, siellä se on sama, koska siellä ei ole liikennettä. Suojatie- ja risteysalueet pyritään pitämään kunnossa, Ruotsalainen kertoo.
– Mutta tämän tyyppiset ilmat kuten toissa viikolla oli, niin eihän siinä kerkeä lunta ottaa pois. Koko ajan tehdään töitä, että saataisiin lumivalleja pienemmiksi, mutta ei samanaikaisesti voi aurata ja ajaa.
Poliisin tietoon ei ole vielä tullut tänä talvena lumivalleista aiheutuneita kolareita niin Kiuruvedeltä kuin Iisalmestakaan.
– En muista, että kolareiden syynä olisivat varsinaisesti olleet lumivallit. Varmasti niitä on. Kun on niin paljon lunta risteysalueilla, niin kyllä se helvetti näkyvyyttä haittaa, toteaa Iisalmen poliisilaitoksen rikosylikonstaapeli Tapio Alanen. Alanen ymmärtää, että ongelmalle on hankalaa tehdä mitään.
– Selvää on, että ei ehditä auraamaan ja vaaratilanteita aiheutuu. Se on jokatalvinen ongelma, kun lunta sataa ja pitäisi saada pikaisesti lumet pois. Aurauskalusto varmasti tekee kaikkensa.