LAULUMAAN kukkakauppa ja hautauspalvelu juhlii tällä viikolla 60-vuotistaivaltaan. Kolmannen polven yrittäjä Anne Härkönen sanoo, että työ vaatii erityistä herkkyyttä, mitä ei koulunpenkillä opita, vaan tekemällä.
ITSE asiassa hautauspalvelupuolelle ei ole olemassa erillistä koulua. Anne Härkösen mukaan suurin osa yrittäjistä on perinyt ammatin vanhemmiltaan tai on ollut aikaisemmin töissä hautauspalvelussa.
– Tuskinpa monikaan ilmoittaa koulunpenkillä, että minusta tulee sitten isona hautauspalveluyrittäjä. Siksi tämän alan yritystä on haastavaa myydä eteenpäin, ellei ole jatkajia omasta takaa, Härkönen selittää.
Anne Härkösen suvussa yrittäjyys on periytynyt naiselta toiselle. Härkösen mummu Lempi Hiltunen aloitti yrittäjänä 1955, Annen äiti Anja Laulumaa vuonna 1974 ja Anne itse vuonna 2011. Anne toimi aikaisemmin Keskolla Citymarketin ostopäällikkönä. Annellekaan hautauspalveluyrittäjyys ei ollut teiniaikojen haaveammatti. Anne kouluttautui merkonomiksi.
– Minulle on ollut suuri apu, että vanhempani ovat edelleen mukana. Isäni Jarmo tekee hautauspuolen viikonlopputyöt ja auttaa milloin ennättää, äiti on palkkalistoissa. Vanhemmiltani on siirtynyt valtavasti hiljaista tietoa, mitä ei ole missään papereissa, Anne kiittelee.
TÄNÄ päivänä hautauspalveluyritys on täyden palvelun talo, sitä asiakkaat odottavatkin. Hautaustoimisto hoitaa hautajaiset yhdellä istumalla tai soitolla aina kestityksestä perunkirjoitukseen saakka.
– Ihmiset tietävät usein, mitä haluavat. Monesti omaisilla on valmiina lista toivomuksista, joita vainaja on mahdollisesti esittänyt ennen kuolemaansa. Niihin pyrimme vastaamaan mahdollisuuksien mukaan.
– Itse pidän perinteistä, mutta olen myös avoin kaikelle uudelle. Pääasia, että hautajaiset ovat vainajan näköiset, Anne summaa.
HAUTAUSPALVELUYRITTÄJYYS muokkaa ihmistä, ehkä empaattisemmaksi. Anne Härkönen kertoo ainakin oman arvomaailmansa muokkautuneen, koska ammatissa kuulee rankkojakin elämäntarinoita. Niitä voi jäädä miettimään pitkään ja myöhemminkin vielä pohtii, mitähän sillekin perheelle kuuluu.
– Rutiiniksi tämä työ ei muutu koskaan, Anne painottaa.
Myös kukka- ja hautauspalvelu on suhdanteille herkkä, vaikka Kiuruvedellä kuolee vuosittain pitkälle toista sataa ihmistä.
– Ihmiset eivät enää järjestä suuria hautajaisia johtuen taantumasta ja myös siitä, että perheet ovat pienentyneet. Voi olla, että omaisia ei ole lainkaan.
KUKKAKAUPPAPUOLELLA sisustustrendit vaikuttavat myyntiin, kauppiaan on oltava askeleen edellä asiakkaitaan. Marketit ovat pienten kivijalkakauppojen suurin hintakilpailija, mutta siihen kilpaan kukkakauppias ei lähde, hän satsaa palveluun ja sidontataitoon.
Joka tapauksessa ihmiset ostavat edelleen kukkia juhliin. Uutena asiakaskuntana on noussut nuorten miesten sukupolvi, joka hankkivat tyttöystävilleen kukkia.