LINJA-AUTOASEMAN alueen asemakaavan muutosluonnosta esiteltiin tiistaina kaupungintalossa. Muutosten myötä aluetta päivitetään 60-luvulta tähän päivään parantamalla liikennejärjestelyitä ja jalankulkijoiden turvallisuutta.
PERJANTAINA iltapäivällä linja-autoasemalta lähtivät liikenteeseen koululaisten kuljetukset. Linja-autot, henkilöautot ja tavarankuljetusautot risteilivät aseman pihamaalla. Seassa kulkivat koululaiset, rollaattorilla liikkunut vanhus ja polkupyöräilijä. Sisko Huttunen tuli saattamaan linja-autoon lapsenlapsensa, ekaluokkalaisen Leena Toivasen.
– Tulin katsomaan, että Leena lähtee oikean auton kyytiin. Yleensä hän nousee linja-autoon koulun terminaalilta. Jotenkin tämä seutu on sekava. Aikataulujakaan ei tahdo löytyä. Nyt aluetta on siistitty, mutta joskus on roskaista. Luulenpa, että lasten on aika turvatonta liikkua täällä, kun ei ole jalankulkijoille omia reittejä. Linja-autojen poistumisreitti on aika sumppu tuonne Asematielle. Sateilla vesi jää seisomaan tuonne kentän perälle, kertoo Huttunen havainnoistaan.
LINJA-AUTOASEMAN seutu on hyvin keskeinen alue taajamassa.
– Tämä seutu on liikenteen sydän. Jalankulkijoita kulkee paljon alueen läpi. Tässä on selvä solmukohta. Linja-autoasema jää ydinkeskustan ja kulttuuritalon, lukion sekä päiväkodin väliin. Moni kulkee alueen kautta keskustaan. Etenkin pienille lapsille piha-alue on tosi turvaton, kun he seikkailevat autojen välistä. 60-luvulle jämähtänyt seutu on aika päivittää 2010-luvulle ja kohottaa alue oikeaan arvoonsa, sanoo kaavoittaja Mirja Nuutinen.
Kaavaluonnoksessa on kaksi vaihtoehtoa alueen kehittämiselle. Kakkosvaihtoehto näyttää tällä hetkellä toteuttamiskelpoisemmalle. Se on kustannuksiltaan (kustannusarvio 562 000 euroa) edullisempi ja tarjoaa paremmat mahdollisuudet alueen kehittämiseen.
MUUTOKSET ovat radikaaleja. Luonnoksessa Lähteentien paikkaa siirrettäisiin lähemmäs linja-autoaseman siipeä. Linja-autot tulisivat pihaan Lähteentieltä ja poistuisivat myös sinne. Asematien poistumisreitti suljettaisiin kokonaan ja se olisi ainoastaan jalankulkijoiden käytössä.
Luonnoksessa jalankulkijoille on omat kevyen liikenteen väylät ympäri linja-autoasemarakennusta. Nykyään ne puuttuvat kokonaan.
Alueelle rakennetaan myös erillinen liityntäpysäköintipaikka, jota voivat käyttää esimerkiksi kimppakyytiläiset.
– Liityntäpysäköinnille on tarvetta. Nykyään moni jättää auton esimerkiksi ABC-liikenneaseman pihaan, Nuutinen tietää.
Aluetta laajennettaisiin omakotitalotontille, jonka kaupunki osti äskettäin.
ALUEELLA sijaitsee vanha kirjasto, joka on nykyään tyhjillään. Suunnitelmissa on purkaa kiinteistö. Se mahdollistaisi, että tontille voitaisiin rakentaa pienkerrostalo. Viereiselle, Kiuruveden seurakunnan omistamalle tontille, olisi myös edellytykset pienkerrostalolle.
– Jos Kiuruvedelle rakennetaan tulevina vuosina, tässä olisi varteenotettavia tontteja. Talot tulisivat erittäin hyville paikoille aivan palvelujen lähelle. Rakennusten väliin jäisi puistoalue. Tämä lisäisi entisestään koko linja-autoaseman alueen viihtyvyyttä, Nuutinen sanoo.
Suunnitelmissa on otettu huomioon myös hulevesien ohjaaminen kirjaston tontin laidalla olevaan painanteeseen. Alueelle tulisi pieni puisto-alue ja lampiallas, joka täyttyisi rankkasateilla.
Asemakaavan muutosluonnos on nähtävillä kaupungintalon teknisessä palvelukeskuksessa sekä Kiuruveden kaupungin internetsivuilla 17. kesäkuuta saakka.
– Otamme mielellämme palautetta vastaan. Lopullinen kaavaehdotus valmistuu syksyllä. Näyttäisi, että tahtotilaa alueen kuntoon saattamiseen löytyy. Onhan tällä suuri vaikutus koko keskustan ilmeeseen, muistuttaa Nuutinen.