Uutiset (muokattu 20.1.2021) Tiina Kilvensalmi

Millainen kiertoliittymästä?

NIVAN risteyksen kiertoliittymä hanketta esiteltiin Kiurusalissa yleisölle. Aihe herätti kovasti keskustelua. Tienkäyttäjillä on nyt mahdollisuus vaikuttaa kiertoliittymän lopulliseen ulkomuotoon.

LAITETAANKO kiertoliittymän keskelle patsas, josta tulisi Kiuruveden maamerkki? Pitääkö kiertoliittymässä olla hyvä näkyvyys ilman korkeita rakennelmia tai istutuksia? Miten suuret rekat pääsevät talvikelissä Pyhäjärven suuntaan ylämäkeen? Voisiko alikulkutunnelin turvallisuutta parantaa? Näitä ja monia muita kysymyksiä pohdittiin Kiurusalissa järjestetyssä yleisötilaisuudessa maanantai-iltana.
Keskusteluillassa esiteltiin Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Kiuruveden kaupungin yhteistä hanketta, jolla parannetaan valtatie 27 ja maanteiden 599 sekä 561 risteysaluetta, kansankielellä ABC:n risteystä.

KIERTOLIITTYMÄÄ on toivottu Nivan risteykseen 90-luvulta saakka ja nyt näyttäisi, että hanke on toteutumassa.
– Hankkeen tavoitteena on parantaa alueen liikenneturvallisuutta. Viiden vuoden aikana risteyksessä on ollut seitsemän kolaria, joista yksi on johtanut kuolemaan, kertoi Jari Kuokkanen ELY-keskuksesta.
Kaupunki sai raakapuuterminaalin kehittämiseen rahoitusta 1,5 miljoonaa euroa.
– Alueen kehittämisen myötä raakapuun käsittely tulee kaksinkertaistumaan. Puutavaraliikenne tulee lisimään silminnähden, jolloin kiertoliittymä on erittäin tarpeellinen, kertoi kaupunginjohtaja Jarmo Muiniekka.
Kiertoliittymähankkeen yhteydessä suunnitellaan myös katuvalojen jatkamista Nivan risteyksestä Hingunniemen risteykseen saakka. Hankkeille ei vielä ole lyöty lopullista hintalappua, mutta kunta osallistuu kuluihin viidenneksellä.
Myös ABC-liikenneaseman pihaa uudistetaan EU:n aluekehitysrahoituksen kautta, joka mahdollistaa reilun puolen miljoonan euron piharemontin.

KIERTOLIITTYMÄSTÄ on suunniteltu kokoluokaltaan Iisalmen Koljonvirran kiertoliittymän kokoista. Keskushalkaisija on 28 metriä. Kiertoliittymässä otetaan huomioon, että suuret rekat ja erikoiskuljetukset mahtuvat kulkemaan niistä läpi.
Suunnitelmassa huomioidaan linja-autopysäkkien paikat, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkuminen, moottorikelkkareitti ja muut tekijät. Osa linja-autopysäkeistä puretaan kokonaan.
– Kiertoliittymä mahtuu samaan tilaan kuin nykyinen risteys, ainoastaan luoteeseen päin tarvitaan hieman lisää tilaa. Tiesuunnitelma on valmis lokakuun loppuun mennessä. Suunnitelmien puolesta rakentaminen voidaan aloittaa ensi vuonna, kertoi Martti Kokoi Sito Oy:stä.
Sami Jauhiainen asuu Nivan risteyksen läheisyydessä.
– Alueella ajetaan aika vauhdikkaasti. Kiertoliittymä lisää turvallisuutta, koska se on pakollinen hidaste, kertoi Jauhiainen.
Jauhiainen esitti toiveen, että satasen nopeusrajoituskyltti siirrettäisiin enemmän Pyhäjärven suuntaan, koska se lisäisi Hovinmäen tiellä asuvien turvallisuutta.
– Pyhäjärven suunnasta on hengenvaarallista liikkua muulla kuin autolla Nivan risteykseen, koska tiellä ei ole edes kunnon pientareita. Myös kapea silta on surmanloukku. Voisiko kiertoliittymähankkeen myötä edes leventää pientareita Pyhäjärvelle päin, kysyi Jauhiainen.
– Tehkää ympyrästä sen verran iso, ettei tarvitse myöhemmin laajentaa. Vasikkapatsaiden tonkat ei kuulu kiertoliittymään, koska ne vaarantavat turvallisuutta, sanoivat paluumuuttajat Kyllikki ja Erkki Partanen.
Tienkäyttäjät voivat jättää palautetta suunnitelmaluonnoksista ottamalla yhteyttä Pohjois-Savon ELY-keskukseen, Sito Oy:öön tai kaupungin tekniseen palvelukeskukseen.

mainos alkaa
  • Kouruvesi-lehti Osta mediatilaa
  • Kiuruvesi-lehti Tilaa nyt!
mainos päättyy