Moottoriurheilu, Urheilu, Uutiset (muokattu 21.2.2021)

Jari Huttunen joutui keskeyttämään Azoreilla – vetoakselin sisänivel petti

RALLI Myöhään lauantai-iltana päättynyt rallin EM-sarjan avausosakilpailu Azoreilla Portugalissa oli suomalaisittain ja kiuruvetisittäin erittäin mielenkiintoinen näytelmä, joka päättyi karulla tavalla, kun viimeistä erikoiskoetta oli jäljellä alle kilometri.
– No niin, siinä kävi kuin Carlos Sainzilla RAC-rallissa 1998. Mutta vauhti taas todistettu, kuului Jari Huttusen Azorien jälkikommentit hänen twitterfeedissä.
Luokkajohdossa ajaneen Jari Huttusen autosta hajosi vetoakseli ja Opel Motorsportin suomalaispilotti joutui keskeyttämään kilpailun. Ennen viimeistä erikoiskoetta Huttunen johti kartanlukijansa Antti Linnakedon kanssa ERC Junior U27 –luokkaa kuuden sekunnin erolla ennen brittiläistä tallikaveriaan Chris Ingramia. Huttusen keskeytettyä Ingram nappasi luokkavoiton ennen toiseksi ajanutta Puolan Aleks Zawadaa. Luokan kolmas oli tsekki Filip Mares.
– Vetoakselin sisänivel petti yhtäkkiä aivan viimeisen erikoiskokeen lopussa ennen isoa vesilätäkköä ja jyrkkää ylämäkeä. Auto ei jaksanut nousta mäkeä ylös yksipyörävetoisena, joten peli oli sillä selvä. Emme käyneet ulkona tai osuneet mihinkään, Huttunen kertoo internetsivuillaan.

OPEL Motorsportin kuljettajat Huttunen ja Ingram kävivät kilpailun voitosta kovan sekuntikamppailun heti ensimmäisestä erikoiskokeesta alkaen. Huttunen johti kilpailua avauserikoiskokeen jälkeen, mutta Ingram kiri ohi heti toisella pätkällä. Huttunen puristi johtoon jälleen erikoiskokeella 14. Pohja-aikatilastoissa Huttunen kellotti seitsemän pohja-aikaa ja Ingram kahdeksan. Uusien olosuhteiden lisäksi Jari Huttusen haasteena oli flunssa, joka vaivasi etenkin kilpailun avauspäivänä.
– Omaan kisaan voi olla loppua lukuun ottamatta ihan tyytyväinen. Olimme koko ajan kärkitaistelussa ja loppua kohti saimme kiristettyä vauhtia ja nousimme Chrisin ohi. Totuin koko ajan entistä paremmin näihin teihin ja samalla säädimme auton alustaa paremmaksi. Chris on ajanut tämän rallin monta kertaa aikaisemminkin, joten meidän vauhtimme oli erittäin hyvä.

Kilpailun jälkeen Huttunen sai pientä lohtua, kun hänelle ojennettiin erikoispalkintona rallilegenda Colin McRaen nimeä kantava palkinto tunnustuksena ensikertalaiselle, joka ajoi lähdöstä maaliin kaasu pohjassa.
– Pistepussia tämä kisa ei lihottanut, mutta paljon tuli kokemusta tämänkaltaisesta, Suomen olosuhteisiin verrattuna erittäin hitaasta ja teknisestä sorarallista. Ja tulipahan myös vauhti näytettyä, Huttunen sanoo.

RALLIN EM-sarja jatkuu toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna Kanarian saarten osakilpailulla. Siellä ajoalustana on asfaltti.
– Jälleen meille täysin uusi ralli, joten haasteita riittää. Saksan asfalteilla onnistuimme hyvin, joten siinä mielessä lähtökohdat ovat ihan hyvät. Olen ajanut viimeisen vuoden aikana paljon asfalttikilometrejä, Huttunen kertoo sivuillaan.
– Seuraavaksi EM-rallailua Kanarialla toukokuussa, leuka ylös ja lappu lattiaan, todetaan vielä Huttusen facebook-sivuilla.