NIVAN risteyksessä alkoi viime viikolla kiertoliittymän rakennustyöt. Kiertoliittymä parantaa risteysalueen turvallisuutta ja sujuvoittaa liikennettä.
Kiuruvetiset Pirjo ja Teuvo Kaikkonen poikkesivat tankkaamaan ABC-liikenneasemalle asioidessaan keskustassa maanantaina. Risteys on tuttu, sillä he asuvat Rönkönahossa. Parhaimmillaan he ajavat risteyksestä päivittäin.
– Kiertoliittymä on tähän risteykseen tarpeellinen, todella tarpeellinen. Iskelmäviikolla risteyksessä oli välillä jonoja ja onhan se kiertoliittymä turvallisempi. Risteystä ylittäessä pitää olla silmät joka suunnalla, Kaikkoset sanovat.
MAANANTAINA iltapäivällä riittää liikennettä, vaikka kello ei ole edes neljää. Eikä se ole ihmekään, sillä päivittäin risteyksen kautta kulkee 10 800 autoa, joista kymmenen prosenttia on raskasta liikennettä.
– Tässä risteyksessä on tarvetta kiertoliittymälle. Eniten tässä painaa liikenneturvallisuus ja sen jälkeen tärkeä asia on liikenteen sujuvuus. Risteys on hyvin hankala, vaikka näkyvyys on hyvä. Risteyksessä sattui kolari viimeksi muutama viikko sitten. Auto meni lunastuskuntoon, mutta henkilövahingoilta onneksi vältyttiin, kertoo projektipäällikkö Ari Hyppönen ELY-keskuksesta.
Autolla liikkuville sattuu helposti risteysalueella arviointivirheitä, sillä näkyvyys on hyvä. Myös ylinopeus aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka risteysalueella on poliisin kameravalvonta.
– Kiertoliittymän myötä myös nopeudet laskevat. Liikenneturvallisuus paranee huomattavasti ja onnettomuudet vähenevät, Hyppönen kertoo.
KUN väliaikaisen kiertoliittymän rakennustyöt alkavat tällä viikolla nopeusrajoitus laskee 30 kilometriin tunnissa. Alkuviikosta alueella kaivettiin esiin kaapeleita ja sähköjohtoja, joita joudutaan siirtämään tietyön ajaksi.
Tietyöt jatkuvat Nivan risteysalueella aina marraskuulle saakka. Syyskuun loppuun mennessä risteysalueen päällystystyöt ovat valmiit.
– Samalla terveyskeskuksen risteysalueen kuivatusjärjestelmää parannetaan ja Rantakylän kevyenliikenteen väylää korjataan, kertoo Hyppönen.
Nivan risteysalueen kokonaiskustannukset ovat 1,1 miljoonaa euroa, josta kaupungin osuus on 20 prosenttia eli noin 220 000 euroa. Pääurakoitsijana on Koneurakointi Aimo Tikkanen Oy. Aliurakoitsijoista Lemminkäinen tekee asfaltointityöt.
UUSI kiertoliittymä huomioi myös raskaankuljetuksen vaatimukset. Kiertoliittymä on osittain yliajettava, jotta erikoiskuljetukset pääsevät ajamaan siitä. Kiertoliittymän lisäksi alueen katuvalaistus uusitaan nykyaikaisiin vähemmän kuluttaviin led-katuvaloihin. Myös Rantakylän kevyenliikenteen väylän valaistus uusitaan.
– Tämä kiertoliittymä on ehdottoman tarpeellinen. Hyvänä esimerkkinä on Teboilin kiertoliittymä, joka on sujuvoittanut liikennettä, kertoo Hyppönen.
Kiertoliittymästä on suunniteltu kokoluokaltaan Iisalmen Koljonvirran kiertoliittymän kokoista. Keskushalkaisija on 28 metriä.
– Työmaa-alueella liikkuu paljon työkoneita ja raskasta liikennettä. Hetkellisesti tie saatetaan joutua sulkemaan lyhyeksi aikaa. Kaikilta tiellä liikkujilta tarvitaan nyt malttia liikenteeseen, muistuttaa Hyppönen.