KIURUVEDEN Autourheilijoita edustava Jari Huttunen ajoi voittoon WRC2-luokassa Jyväskylän MM-rallissa viikonvaihteessa.
SYVÄJÄÄMIES, sillä nimellä Ylen toimittaja kutsui nuorta rallikuljettaja Jari Huttusta, Jyväskylän Neste Rallissa viikonloppuna. Huttunen todisti kykynsä nelivetoauton ratin takana ottaen ylivoimaisen voiton WRC2-luokassa. Huttunen ajoi itsensä ja Kiuruveden maailmankartalle uransa toisessa nelivetorallissa Skoda Fabia R5:llä.
– Onhan tämä voitto aika mahtavaa. En itsekään uskonut, että Jyväskylässä menisi näin hyvin. Ei tuommoista edes uskaltanut toivoa. Maalilinja ylittäessä ei vielä ymmärtänyt voittaneensa ja olo oli ihmeellinen, kertaa Huttunen viime kisaansa.
Marcus Grönholmin suojatiksi päässyt Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo jättivät taakseen kaikki kilpailussa ajaneet R5-luokan autot ja sijoittuivat yleiskilpailussa sijalle 11. MM-pisteistä ajaneiden WRC2-luokan autokuntien joukossa heidän voittomarginaalinsa oli 2 minuuttia 17 sekuntia. Kilpailun toiseksi nopeimman R5-kuljettaja Eric Camillin, joka ei kilpaillut MM-pisteistä, Huttunen ja Linnaketo voittivat 12,7 sekunnilla.
– Takki on aika tyhjä, mutta totta kai olen erittäin tyytyväinen. Ehjä kisa, ei yhtään rengasrikkoa tai muuta teknistä ongelmaa ja vauhti oli kohdallaan, vain yksi pieni ajovirhe koko kisan aikana. Kyllä ääneen lausumaton tavoite oli voittaa kaikki R5-autot eikä pelkästään MM-pisteistä ajavia, joten tämä meni nappiin, Huttunen kertoi kisan päätyttyä.
HUTTUNEN aloitti kisan tunnustellen, mutta otti oman paikkansa MM-pisteistä ajaneiden WRC2-kuljettajien kärjessä jo kolmannella erikoiskokeella Urriassa. Sen jälkeen hän ei luovuttanut luokan kärkipaikkaa muille vaan kasvatti perjantain yötauolle mentäessä johtonsa jo miltei minuuttiin. Lauantaina tavoitteena oli saalistaa R5-autojen kärkipaikka Ole Christian Veibyltä ja Eric Camillilta, jotka olivat iskuetäisyydellä.
Lauantaiaamuna hän lisäsi vauhtia ja nousi Camillin ohi vain 5,5 sekunnin päähän Veibystä. Norjalaiskuljettaja Veiby sortui seuraavalla erikoiskokeella Päijälässä ulosajoon, joten Huttunen pääsi kärkeen. Sen jälkeen hän kilpaili nopeimman R5-auton tittelistä enää Camillin kanssa ja kaksikon taistelu pysyi Huttusen hallinnassa kisan loppuun asti.
Huttusen ajo oli pohja-aikatehtailusta huolimatta niin eleettömän varmaa ja kommentit omasta ajosta lyhytsanaisia, että ralliradiossa hänet ristittiin syväjäämieheksi, eli suomalaiseksi, joka puhuu vähemmän ja ajaa enemmän.
KAKSINKERTAINEN rallin maailmanmestari Marcus Grönholm oli kilpailun jälkeen erittäin tyytyväinen suojattinsa otteisiin.
– Yli odotustenhan se meni! Jarin toinen nelivetokisa ja kovan vauhdin lisäksi näytti siltä, että hän pystyi kontrolloimaan kisaa. Kerta kaikkiaan hieno suoritus, josta tuli minulle paljon positiivisia kommentteja rallialan ihmisiltä kilpailun aikana, maailmanmestari kommentoi.
HUTTUNEN ja kartturi Antti Linnaketo eivät kerinneet paljon voittoaan juhlia, sillä maanantaiaamuna he lensivät Puolaan asfalttirallin pariin kaksivetoisten autojen EM-sarjassa.
– Ei pystytty nyt juhlimaan. Käytiin syömässä ja suuntasin nukkumaan, Huttunen kertoi maanantaina suunnatessaan lentokentältä kisapaikalle.
Tiistaina Huttunen ja Linnaketo suuntasivat kisareiteille tekemään nuotituksia ja perjantaina he ajavat ensimmäisen kisapäivänsä.
– Nyt meidän pitäisi onnistua aika hyvin, sillä kausi ei ole mennyt ihan putkeen. Koitetaan tehdä Puolassa hyvä tulos, josta jatketaan kuun lopussa Tšekkiin, kertoo EM-sarjan luokan U27 pistetaulukossa toisena oleva Huttunen.
SAKSASSA Huttunen ja Linnaketo ajavat MM-rallin Opel Motorsportin Opel Adam R2:lla.
Huttunen toivoo saavansa voitosta lisävauhtia urallensa, mutta huipulle yrittäminen vaatii sen, että kaikki palaset loksahtavat kohdilleen. Huttusen uran kannalta oli merkittävää päästä Grönholmin GRX-tiimiin, jossa hän pääsi Marcus Grönholmin suojatiksi.
– Grönholmilta tuli tsemppauksen lisäksi vinkkejä tutuille reiteille Jyväskylän MM-ralliin. Hän jakoi minulle omia kokemuksiaan ja näkemyksiään. Niiden myötä oli helpompi ajatella kisaa.
Jyväskylässä palaset loksahtivat kohdilleen. Huttusen autossa ei ollut ongelmia, yhtään rengasta ei kisassa puhjennut ja suuria ajovirheitä Huttunen ei tehnyt.
– Vauhti riitti koko ajan luokan kärkitaisteluun. Ajollisesti parhaiten jäi mieleen Päijälän erikoiskoe, joka onnistui mielestäni hienosti molemmilla kerroilla. Oikeastaan harmi, että Veiby keskeytti, sillä olisimme saaneet varmasti aikaan hyvän taistelun. Ralli on semmoinen laji, että minäkin olisin voinut olla se, joka ajaa ulos. Omalle autolle annan kiitettävän arvosanan, se toimi täydellisesti.
Huttuselle Jyväskylän Neste Ralli oli välietappi kohti oman unelmansa saavuttamista.
– Ensi kaudesta en vielä tiedä, mutta mahdollisuudet on päästä ajamaan WRC2-luokkaa ensi kaudeksi. WRC-luokkaan olisi mahdollisuudet parin kolmen vuoden päästä, mutta sitä on vaikea sanoa vielä. Tiivis kilpailutahti ei haittaa, sillä nyt ollaan sinä tilanteessa, jonka vuoksi tätä lajia aikoinaan aloin harrastaa, saan ajaa kunnon autoilla joka viikonloppu.