Moottoriurheilu, Urheilu, Uutiset (muokattu 21.2. 20:02) Tiina Kilvensalmi

Jari Huttusen MM-rallikausi alkaa Ruotsista

OMAN kylän rallimiehemme Jari Huttunen avaa kilpailukautensa Ruotsissa huomenna torstaina. Mukana on kiuruvetisten tukijoukko, kun Huttunen starttaa MM-rallikautensa WRC2-luokassa Ruotsin Karlstadissa.
– Ilman näitä miehiä ei olisi rallihommasta tullut ikinä mitään. Kyllä se tuntuu hienolta, että he lähtevät kannustamaan minua paikan päälle ja jaksavat olla menossa mukana. Moni on ollut tukijoukoissa alusta asti, kiittelee Huttunen.
Viime viikon perjantaina Huttunen palasi Suomeen Saksasta, jossa hän ajoi jo testiajoja maaliskuussa ajettavaan Meksikon kisaan.
Viime perjantai kului Jyväskylässä treeneissä valmentajan kanssa ja urheiluhierojalla, joka avasi selän lukot, jotta kaikki olisi kohdillaan tulevassa kisassa.
– Silloin, kun kerkeän olemaan kotona rentoudun ja kuntoilen. Noudatan tarkkoja treeniohjelmia, sillä ralliautoilussa on tärkeää kestävyys.
Jo lauantaina Huttunen lensi Ruotsiin, jossa valmistautuminen tulevaan ralliin alkoi. Sunnuntaina ja maanantaina ajettiin testiajoja.
– Pientä jännitystä jo on, mutta en osaa ottaa suuria paineita. Ruotsissa on hyvät talviset kelit. Lumi on hyvä asia, kun ajetaan rallia. Auto on ihan ok, mutta ei vielä niin hyvä, kuin haluaisin sen olevan, pikku hiljaa auto kehittyy minulle sopivaksi.

MITKÄ ovat tavoitteet kauden avaukseen?
– Ruotsiin lähdetään ajamaan tietysti voitosta, mutta pitää muistaa, että kisassa on vastassa kovia miehiä. Kauden ensimmäisestä rallista yritän oppia mahdollisimman paljon.
Unelma MM-sarjan WRC2-luokassa ajamisesta toteutui viime syyskuussa, kun Hyundain tallipomo Alain Penasse toivotti Huttusen tervetulleeksi tiimiinsä. Ralliuralle toi lisävauhtia, kun rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm otti Huttusen suojatikseen vuonna 2016. Yhteistyö jatkuu edelleen Grönholmin toimiessa Huttusen managerina.
– Grönholmin kanssa ollaan paljon yhteydessä, kun mietitään miten tuolla ratin takana pitäisi touhuta. Tänä vuonna ajetaan seitsemän kisaa. Hyundain tehdastiimi on hoitanut hommansa hyvin. Ajan Hyundai Motorsportin satelliittiteamissa, Sarrazin motorsportissa i20 R5 -ralliautolla.
WRC2-luokka on välietappi kohti Huttusen unelmaa.
– Toivon, että joku päivä ajan vielä rallin korkeimmassa luokassa. Siihen minulla on vielä paljon opittavaa. Jos joku päivä pääsisin ajamaan WRC-luokkaan, haluan silloin olla täysin valmis sinne, Huttunen sanoo.
Rallimaailman toinen puoli on julkisuus, josta Hautakylän maalaismaisemissa kasvanut Huttunen ei niin välittäisi.
– En ole luontaisesti julkisuushakuinen. Oman lisämausteensa tähän tuo, että ulkomailla haastattelut tehdään englanniksi. Kävin Helsingissä mediakoulutuksessa ja englantia olen treenannut Kiuruveden lukion opettajan avustuksella. Ei riitä, että taitaa rallisanaston ja auton tekniikan englanniksi, vaan median kanssa pitää osata keskustella muutakin.

VUODESTA 2014 Huttusen ralliauton vänkärinpaikalla on istunut kartanlukija Antti Linnaketo.
– Yhteistyömme sujuu senkin takia, että kotiemme välillä on se 450 kilometriä. Linnaketo on hidas hämäläinen ja minä rauhallinen savolainen. Sillä on iso merkitys, että Antti on pystynyt irtautumaan töistään ja sitoutumaan tähän hommaan.
Vaikka rallin ajaminen on aivan toista MM-rallissa kuin paikallisissa kisoissa, Huttunen muistuttaa, että perusidea pysyy samana.
– Pitää ajaa kaasu pohjassa, mahdollisimman kovaa, Huttunen tiivistää.