TAKSILIIKENNE vapautuu heinäkuun alussa. Se tarkoittaa, että paikkakuntakohtaiset lupakiintiöt poistuvat, hinnoittelu vapautuu sekä päivystys- ja ajovelvoite poistuvat. Kiuruveden taksit eivät vielä tiedä, mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa kyytien hinnoittelulle, Kela-kyydeille ja asemapaikkapäivystykselle.
KIURUVEDEN Taksiautoilijoiden puheenjohtaja Lasse Pötsönen ei katso tulevaisuuteen kovin valoisin mielin. Hän arvelee, että Kiuruveden kaltaisella maaseutupaikkakunnalla taksipalvelut heikkenevät kilpailun vapauduttua, sillä taksien määrä tulee vähenemään ja hinnat mahdollisesti nousemaan. Myös linja-autoasemalla olevan taksien päivystyspaikan kohtalo on avoinna.
– Uuden lain seurauksena tullaan näkemään nykyisten autoilijoiden lopettamisia ja uusien yrittäjien aloittamisia, Pötsönen sanoo.
Heinäkuun alusta pitäen kuka tahansa, jolla on liikennelupa, voi toimia taksina missä päin Suomea tahansa. Asemapaikkavelvoitetta kun ei enää ole.
Pötsönen uskoo, että Kiuruvedellä tullaan viimeistään Iskelmäviikolla heinäkuussa näkemään muita kuin Kiuruveden takseja tarjoamassa kyytejä.
– Se on tietysti asiakkaan etu, että on kalustoa tarjolla, jatkaa Pötsönen.
Kiuruveden taksiautoilijoilla on vielä hyvin vähän tietoa, mitä uusi taksiliikennelaki tarkoittaa.
– Liikenteenturvallisuusvirasto Trafi on antanut ymmärtää, että jokainen taksiyrittäjä saa hinnoitella kyydit oman yrityksensä mukaisesti, kun hinnoittelusta selviää matkan hinnoitteluperusteet (kilometrit sekä aikaveloitus). Valtioneuvoston vahvistamat hinnat poistuvat heinäkuun alusta lukien. Tähän astihan hinnat ovat olleet samat joka puolella maata, olipa arki tai juhlapyhä ja vuorokauden aika mikä tahansa. Asiakkaan on tästä lähtien itse varmistettava matkan hinta ennen ajon alkua.
Pötsönen arvelee, että alkuun hinnat pysyvät entisellään, mutta voivat liukua sen jälkeen ylöspäin.
– Riippuu tilanteesta, sesonkiaikana hinnat tulevat nousemaan, kun kysyntä on kova. Kiuruvedellä tuleva Iskelmäviikko mentäneen vielä ennallaan, mutta käytäntö näyttää, mihin suuntaan kehitys lähtee hinnoittelussa.
Pötsönen sanoo, että irtiottoja ja variaatioita hinnoittelussa joka tapauksessa tullaan näkemään, mutta kannattaa itse kohtuutta, etteivät asiakkaat kaikkoa.
– Valitettavasti kerralla ei voi ajaa kuin yhden kyydin, kiteyttää Pötsönen.
Sen verran hinnoittelusta on kuitenkin selvyyttä, että jos taksimatkan hinta on yli 100 euroa, asiakas ja kuljettaja sopivat siitä ennen matkan alkua.
Valtaosa Kiuruveden takseista on osakkaina vasta perustetussa, varkautelaisessa EHT-Line Oy:ssa, joka huolehtii heinäkuun alusta lähtien taksien tilaus- ja välityspalvelusta.
– Sitä emme vielä tiedä, voiko välityskeskus käyttää yhtenäistä hinnoittelua palvelun piirissä olevien taksien suhteen vai alkaako keskus luettelemaan asiakkaalle kunkin taksin hinnat erikseen.
Jos EHT-Line saa käyttää kaikissa osakastakseissaan samaa hintaa, hinnat tulevat taksien sivulaseihin näkyville, jos ei, jokainen taksi laittaa omat hintansa esille.
KIURUVEDEN taksit ovat tähän saakka päivystäneet linja-autoasemalla, sitäkään ei nyt tiedetä, miten tämän päivystyksen kanssa käy. Päivystysvelvoite on tarkoittanut sitä, että kunnan alueella on pitänyt olla tietty määrä autoja ajossa vuorokauden ympäri.
– Kela on kilpailuttanut korvaamiensa taksimatkojen palvelut ja Pohjois-Savon alueella Kela-kyydit hoitaa Pro-Keskus Oy. Heinäkuun alusta asiakas saa korvauksen taksimatkasta vain, jos hän tilaa matkan Pro-Keskuksesta. Sopimusneuvottelut Pro-Keskuksen ja Kiuruveden taksiyrittäjien kanssa ovat vielä kesken.
Kelakyytien menetys olisi Kiuruveden takseille melkoinen isku, sillä esimerkiksi Pötsöselle ne ovat tarkoittaneet yli 60 prosenttia liikevaihdosta.
Taksiliikennelain muutoksen tekee edelleen hankalaksi se, että Kiuruveden takseilla on toistaiseksi voimassa oleva kuljetussopimus Ylä-Savon Sote -kuntayhtymän ja IS-hankinnan kanssa vaikeavammaisten ja päivätoimintakuljetusten osalta. Nämä kuljetukset toimivat eri mittariympäristössä kuin tuleva Kelan maksuliikenne.
KIURUVEDELLÄ on tällä hetkellä 26 taksia, näistä viisi ajaa koululaiskyytejä. Pötsönen sanoo, että taksikyydit ovat kovasti vähentyneet viiden viimeisen vuoden aikana. Viikonloppukyytejä on enää olematon määrä. Koska väkimäärä vähenee ja käyttäjäkunta ikääntyy, kuljetustarve on vähentynyt.
– Kaikesta huolimatta ei pidä pudottaa avaimia kaivoon, vaan katsoa tilannetta rauhassa, kuinka asiat lähtevät kehittymään, tuumaa Pötsönen.