Moottoriurheilu, Urheilu, Uutiset (muokattu 21.2. 20:02) Tiina Kilvensalmi, Aku Laatikainen

Jari Huttunen palasi kilpailutauolta – Tulevaisuus Hyundailla vielä auki

KIURUVEDEN Urheiluautoilijoiden Jari Huttunen sijoittui toiseksi viime lauantaina Puolassa Barborka-rallissa. Varsovan lähistöllä ajetun asfalttikisan voitti isäntämaan Ford-kuljettaja Kajetan Kajetanowicz, jolle Huttunen hävisi hieman päälle 30 sekuntia.
Kolmas oli puolalainen Miko Marczyk Skodallaan. Hän hävisi Huttuselle vajaat kymmenen sekuntia.
– WRC-autolla ajanut Kajetanowicz voitti, mikä on tietysti normaalia, kun itse ajoin WRC2-luokan autolla. Barborka-ralli on pieni ralli, mutta Puolassa yllättävän arvostettu. Rallissa olivatkin mukana puolalaiset huippukuskit. Erikoiskokeita oli 31 kilometriä asfaltilla, jotka oli rakennettu lentokentille tai muille laajoille alueille. Ainahan on hyvä päästä ajamaan, mutta minulle tuo oli lähinnä auton pyörittelykisa.
Rallissa rengasvalinnoilla oli iso rooli, sillä kelit olivat vaihtelevat.
– Välillä ajettiin kuivalla ja välillä märällä asfaltilla. Pätkäajat heittivätkin siksi aika paljon. Tuossa rallissa oli aika vapaat säännöt ja esimerkiksi MM-ralleihin ei tuollaisia autoja hyväksyttäisi.
25-vuotias Huttunen ajoi Puolassa Hyundain i20 R5-autolla ja hänen kartanlukijanaan toimi Nurmijärven Urheiluautoilijoiden Mikko Lukka. Kaksikko kellotti kuusi erikoiskoetta käsittäneessä rallissa kaksi pohja-aikaa. Yhteismittaa lyhyellä kilpailulla oli 31 kilometriä.

RALLI oli Huttuselle ja Lukalle ensimmäinen pitkään aikaan. Viimeksi he olivat kilpailleet elokuun alussa Suomen MM-rallissa Jyväskylässä. Huttusen ja kartturi Antti Linnakedon pitkä yhteinen taival päättyi Portugalin MM-rallissa. Uuden kartturin, Mikko Lukan, kanssa Huttunen ajoi ensimmäisen kisan Puolassa rallin EM-sarjan osakilpailussa.
– Yhteistyö Lukan kanssa lähti sujumaan yllättävän hyvin heti alkuun. Aika äkkiä saatiin kaikki hyvälle mallille, vaikka jokaisella kartturilla onkin omat tapansa toimia, Huttunen kertoo.
Nyt Huttunen käy neuvotteluita Hyundain kanssa yhteistyön jatkumisesta, sillä tallin ja Huttusen välinen sopimus päättyy tänä vuonna. Kaikki on vielä auki, joten Huttunen ei vielä itsekään tiedä mitä vuosi 2020 tuo tullessaan. Ainakin Huttunen jatkaa yrittäjän elämää Kiuruvedellä.
– Kun en aja ralli-autoilla, korjailen autoja. Välillä olen myös ollut rakennuspeltitöissä. Mutta toki ajan rallia ensi vuonnakin. Se vain on kysymysmerkki, mitä rallia ja millä autolla, Huttunen sanoo.
Huttunen jatkaa edelleen yhteistyötä Marcus Grönholmin kanssa, joka toimii Huttusen managerina. Rallin parissa Huttunen aloitti vuonna 2013. Hänen autourheilu-uransa alkoi 8-vuotiaana vuonna 2002 kartingilla.