Jari Huttunen ajoi Tunturirallissa Skoda Fabia R5:llä. Nuotteja hänelle luki uusi tuttavuus Antti Haapala. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK
Moottoriurheilu, Urheilu (muokattu 17.1.2023) Aku Laatikainen

Jari Huttuselle keskeytys Tunturirallissa – uran jatko on tällä hetkellä täysin auki

Viime viikonloppuna Rovaniemellä ajetussa rallin SM-sarjan avanneessa Arctic Lapland Rallyssa eli tuttavallisemmin Tunturirallissa kilpaillut Jari Huttunen joutui keskeyttämään viimeisellä erikoiskokeella ulosajon takia.

Rallia kuuden ensimmäisen erikoiskokeen ajan johtanut, Skoda Fabia R5:llä ajanut Huttunen oli keskeyttämishetkellä kilpailussa sijalla kymmenen, sillä hänen tulostaan rasitti erikoiskokeella seitsemän tapahtunut ulosajo, jossa hän menetti paljon aikaa.

Ensimmäisenä ajopäivänä perjantaina Tunturiralli sujui Huttusen ja kartanlukija Antti Haapalan tiukassa komennossa, vaikka kaksikko ajoi ensimmäistä kertaa yhdessä. Huttusen ilmoittautuminen Tunturiralliin jäi sen verran viime tippaan, että hänen viime aikojen luottokartturinsa Mikko Lukka oli ehtinyt jo lupautua toisen kuljettajan mukaan.

Huttunen ja Haapala kellottivat pohja-ajan neljälle perjantain viidestä erikoiskokeesta, ja Rovaniemen yötauolle tultaessa he johtivat rallin yleiskilpailua ja SM1-luokkaa 19,3 sekunnin erolla toisena ajaneeseen Teemu Asunmaahan. Huttunen oli päivän päätteeksi tyytyväinen suoritukseensa, vaikka ajopaikka ensimmäisenä autona ei ollut irtolumen ja sohjon peittämillä erikoiskokeilla paras mahdollinen.

– Ajo sujui hyvin, auto toimi ja ajat olivat hyviä, vaikka meidän numerollamme tien pinta oli todella liukas eikä rengasvalinta osunut aivan nappiin, Huttunen kertasi.

Ulosajoja lauantaina

Lauantaiaamuna rallin olosuhteet olivat entistäkin haastavammat, kun yön aikana alkanut lumisade jatkui ja ensimmäisenä autona reitillä jatkanut Huttunen joutui tosissaan aura-auton rooliin. Aamun avauserikoiskokeella hän kellotti kuudenneksi nopeimman ajan, mutta pysyi kilpailun johtopaikalla 12,6 sekunnin turvin.

Lumisade ja huono pito mietityttivät kuitenkin erikoiskokeen maalissa, ja seuraavalla pätkällä Aittajärvellä haastavat olosuhteet kostautuivat. Kilpailu ratkesi Huttusen osalta, kun pitkän suoran päässä jarrutus jäi liukkaassa kohdassa aavistuksen myöhäiseksi ja auto juuttui hitaassa vasemmalle kääntyvässä mutkassa penkkaan. Kalusto ei vaurioitunut, mutta nostotyössä kului aikaa niin paljon, että erikoiskokeen pohja-aikaan tuli eroa 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Samalla kärkipaikka karkasi kauas eikä voittoon ollut enää mahdollisuuksia.

– Se oli sitten siinä. Ei voi muuta kuin pyytää anteeksi kaikilta tukijoiltamme, jotka mahdollistivat tämän kilpailun meille. Tällä kertaa tämä ei onnistunut, Huttunen harmitteli.

Ulosajon jälkeen Huttunen jatkoi siitä, mihin perjantaina jäi ja kellotti pohja-ajan kolmelle seuraavalle erikoiskokeelle nousten päivän aikana kahdeksanneltatoista sijalta kymmenenneksi. Viimeisellä erikoiskokeella sattui kisan toinen ulosajo, jonka jälkeen Huttunen joutui keskeyttämään.

Rallin voitti Teemu Asunmaa, toinen oli Juha Salo ja kolmas Lauri Joona.

Jatko täysin auki

Tällä viikolla alkaa myös rallin MM-sarja, jota Jari Huttunenkin on pääasiassa viime vuodet ajanut. Vuonna 2020 hän voitti WRC3-luokan maailmanmestaruuden ja vuosi 2021 toi MM-pronssia WRC2-luokassa.

Viime vuosi WRC2:ssa oli kuitenkin tuloksellisesti vaisumpi, ja Huttunen oli luokan MM-pisteissä kahdeksas. Kuudesta WRC2-luokassa ajamastaan MM-rallista hän saavutti kaksi kolmossijaa, yhden nelossijan ja yhden viidennen sijan. Viime elokuussa Huttunen ajoi myös Suomen MM-rallissa M-Sportin Ford Pumalla debyyttinsä Rally1-luokassa, mutta tekniset ongelmat vaivasivat koko viikonlopun ajan ja tuloksena oli yleiskilpailun yhdeksäs sija.

Tälle vuodelle Huttunen ei saanut enää tallipaikkaa MM-sarjasta. Hänen mukaansa pääasiallisena syynä eivät olleet viime vuoden ajosuoritukset, vaan rahan puute.

– Nykypäivänä on hyvin hankalaa tai melkeinpä mahdotonta päästä MM-sarjaan ajamaan, jos ei ole viedä rahaa tallille. Sitä meillä ei ole nyt ollut tarpeeksi, kiuruvetinen harmittelee.

Huttunen kuitenkin sanoo, että hänen tavoitteenaan siintävät edelleen MM-osakilpailut.

– Esimerkiksi Ruotsin MM-ralli on nyt helmikuussa ja sitä varten yritämme parhaillaan kerätä rahaa, että pääsisimme ajamaan sinne WRC2-luokkaan. Lähiviikot näyttävät, että kuinka sen kanssa käy, hän pyörittelee.

Huttusen mukaan SM-sarjan tai muunkaan pienemmän sarjan ajaminen ei tunnu kovin ajankohtaiselta vaihtoehdolta tällä hetkellä.

– Ensisijainen on halu on kuitenkin päästä MM-ralleihin, ja toisaalta SM-sarjankin ajaminen vaatii rahaa, Huttunen sanoo.

– Vaikea tilannehan tässä on, mutta toivotaan, että ura kuitenkin jatkuu, hän toteaa.