Kiuruvesi-lehdessä (numero 4) oli puhetta Iisalmen seudun matkailutoimijoiden nimestä. Miksi ei puhuta Kiuruvedestä eikä edes Ylä-Savosta vaan Iisalmesta ja Tienoista. Tälläkin tarinalla on oma historiansa, joten kerrataan sitä hieman.
Noin 15 vuotta sitten meillä oli Ylä-Savon matkailu osana Ylä-Savon Kehitys Oy:tä. Ylä-Savon matkailuntekijät yhdistyksen puheenjohtajana toimi silloinen Runnin Kylpylän johtaja Rauno Koitermaa. Matkailuyrittäjät pohtivat tuolloin alueen yhteismarkkinoinnin nimeä ja päätyivät demokraattisesti nykyiseen Iisalmi ja tienoot -nimeen useiden vaihtoehtojen joukosta. Ylä-Savo on nimittäin alueen ulkopuolelta tulevien mielestä hankalasti paikannettavissa. Samasta syystä meillä on Kuopion lentoasema Siilinjärvellä, Helsinki Airport Vantaalla, Runnirock Iisalmessa ja monia muita esimerkkejä.
Ylä-Savon Kehitys Oy:n lakkautuessa päättyi myös Ylä-Savon Matkailuntekijät yhdistyksen toiminta ja Iisalmen kaupunki ryhtyi rahoittamaan seudullista matkailun kehittämistä yksin, muiden kuntien luopuessa rahoituksesta. Jäseniä oli tuolloin yhteensä 10 kaikista seudun kunnista. Sittemmin vuosien saatossa toiminta on tullut hallinnollisesti osaksi Iiden ry:n toimintaa, ja mukaan ovat liittyneet myös muut Ylä-Savon kunnat. Iisalmi ja tienoot ei ole hanke, vaan se on pitkäjänteistä ja systemaattista seudun matkailupalvelujen kehittämis- ja markkinointityötä. Tällä hetkellä jäseniä on 38, myös Pielavedeltä, Keiteleeltä ja Rautavaaralta.
Vuodesta 2014 Iisalmen kaupungin matkailu- ja markkinointiasiantuntijan työpanoksesta 60% on ositettu tähän matkailutyöhön, ja vuoden 2022 alusta 0,1 htv myös muiden kuntien nimetty henkilö osallistuu toiminnan kehittämiseen.
Iisalmi ja tienoot toimintaa rahoittavat tällä hetkellä Iisalmen lisäksi Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi, Vieremä ja Rautavaara kukin 0,75 eurolla asukasta kohden, jonka lisäksi jokainen jäsen maksaa markkinointimaksua. Käytettävissä oleva budjetti, toimintasuunnitelma sekä markkinoinnin vuosikello hyväksytään matkailujaoston kokouksessa, ja vahvistetaan Iiden ry:n syyskokouksessa. Toiminnan painopisteitä ovat markkinointi, tuotekehitys ja strategiatyö, jäsenistön sitouttaminen toimintaan, yhteistyöhön sekä myynnin kehittämiseen. Vipuvoimaa toiminnalle saadaan vahvasta hanketoiminnasta. Kunnat ja yritykset saavat parhaan hyödyn yhteistyöstä osallistumalla aktiivisesti toimintaan, kuten matkamessut hyvänä esimerkkinä oli.
Nykyinen sopimuskausi kuntien ja Iiden ry:n välillä on voimassa vuoden 2024 loppuun. Mukaan pääsevät kaikki matkailutoimijat ilman kuntarajoja.
Kiteyttäisin olemassa olevan aidon seutuyhteistyön Nordic Marketing Finland Oy:n Greta Tanskasen tekemään selvitystyön (2021) yhteenvetoon, jossa todetaan ”Nykyisen Iisalmi ja tienoot -matkailuryhmän vahvistaminen toiminnan selkiyttämisellä ja lisäresurssoinnilla on tällä hetkellä paras vaihtoehto Ylä-Savon seudun organisoitumiselle”.
Matkailun kehittämisterveisin
Kirjoittaja on Iiden ry:n puheenjohtaja