Viljo Tavaratalon yrittäjälle Mikko Remekselle varma kevään merkki on se, että puhelin alkaa soida varsin kiitettävään tahtiin. Kun sää muuttui äskettäin täystalvesta keväisemmäksi, ovat ihmiset alkaneet heti kysellä kesärengasasioista.
– Kyllä tässä on jo katseltu asiakkaiden kausisäilytyksessä olleita renkaita, että vieläkö nuo kelpaa panna alle vai hankitaanko uudet. Samalla on jo silmäilty kalenteria, että milloin talvirenkaita voisi alkaa vaihtamaan kesärenkaisiin.
Kausisäilyttämisen suosio on Remeksen mukaan koko ajan kasvanut vuosien mittaan.
– Niitä on nykyään meillä jo todella runsaasti, useita satoja. Helppoushan se on, mikä siinä ihmisiä viehättää. Ei tarvitse itse pestä renkaita eikä pähkäillä niille sopivaa säilytyspaikkaa ja huolehtia, että tuleeko renkaat säilytettyä asianmukaisesti, kun me teemme kaiken asiakkaan puolesta. Kun renkaat säilyttää hyvin, pidentää se myös niiden käyttöikää, Remes kertoo.
– Ammattiliikkeessä myös tarkkaillaan, että milloin renkaat ovat elinkaarensa päässä ja onko tarvetta ostaa uudet, joita meillä myydään. Ja toki asennuskin toki hoituu ja renkaiden korjaus.
Kesärenkaissa kulutuspintaa on hyvä olla vähintään 4–5 millimetriä, mitä pidetään turvallisena, vaikka lain mukaan jopa 1,6 millimetriäkin riittää. Talviolosuhteissa urasyvyyden tulisi olla minimissään 3 millimetriä, mutta turvallinen urasyvyys on kuitenkin noin 5 millimetriä.
Kriisit iskivät talvirenkaisiin
Remeksen mukaan kriisit eli korona ja Ukrainassa käytävä sota eivät ole juurikaan vaikuttaneet kesärengasmarkkinoihin, vaan tilanne on siltä osin vakaa.
– Kesärenkaiden saatavuus on ollut hyvä ja hinnatkin ovat jo palanneet koronaa edeltävälle tasolle. Talvirenkaissa hinnat ovat olleet selvästi korkeammat, vaikka saatavuus niissäkin ihan hyvä.
Talvirenkaiden huonompi tilanne on johtunut siitä, että kyseisistä renkaista iso osa tuli aiemmin Suomeen Venäjältä, ja nyt tilanne on muuttunut maailmanpoliittisen tilanteen takia. Kesärenkaita tulee enemmän muista maista.
– Pikkuhiljaa talvirengastuotantoa on siirretty Venäjältä muihin maihin, mutta tehtaiden ylösajo ottaa tietysti oman aikansa. Esimerkiksi Nokia on pystyttämässä tehdasta Romaniaan, Remes tietää kertoa.
Hän sanoo, että hintataso vaikutti selvästi menneen talven rengassesonkiin.
– Se jäi meillä melko laimeaksi. Uskon, että monella ihmisellä meni sen verran paljon rahaa lämmitykseen, sähköön, ruokaan ja muihin elämän perustarpeisiin, joten renkaista päätettiin sitten säästää. Moni varmasti ajatteli, että kyllä se yksi talvi vielä pärjätään vanhemmilla renkailla.
– Ensi talven osalta uskon, että saatavuutta kyllä jälleen on, mutta hinnat ovat vielä arvoitus. Tulevan kesän aikana meille tulee taas tukkureilta ennakkohinnat. Sitten aletaan katsella niitä, kunhan kesärengassesonki saadaan ensin alta pois. Siitä odotetaan vilkkaampaa kuin talvirengaskaudesta.
Kiinalaismerkki suosituin
Kiuruveden Viljo Tavaratalosta renkaita saa sekä kaksi- että nelipyöräisiin menopeleihin, pääpainon ollessa henkilöautoissa ja raskaskoneissa. Renkaita myydään, asennetaan ja korjataan.
– Pienten ajoneuvojen renkaat tulevat meille pääsääntöisesti Kiinasta ja Euroopasta, raskaampien ajoneuvojen Intiasta ja Israelista.
Remeksen mukaan suosituin rengasmerkki on ollut jo pitkään kiinalainen Linglong.
– Kyseisellä merkillä on näille teille hyvä kulutuskestävyys ja ajettavuus. Se sopii myös reikäisille teille, koska se ei ole niin runkoherkkä. Märällä jarrutuksessa se on pärjännyt testeissä täysin tasavertaisesti suurmerkki Michelinille, mutta Linglongin hinta on puolet alhaisempi. Hyvä jarrutus märällä kelillä on todella tärkeä ominaisuus turvallisuuden kannalta, Remes neuvoo.