Kiuruvedellä koulutyö käynnistyy tänään keskiviikkona. Koulutielle lähtee kaikkiaan 793 oppilasta (esiopetus, ala- ja yläkoululaiset). Kiuruveden lukioon astuu 115 oppilasta. Viime vuosina on puhuttu paljon oppilaiden levottomuudesta, keskittymisvaikeuksista ja Pisa-tulosten huononemisesta. Suomi oli vielä 2000-luvun alussa Pisa-tutkimuksissa kärkimaa lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä. Ei enää. On tultu alaspäin. Pisa-tutkimuksessa läntisten teollisuusmaiden järjestö OECD arvioi 15-vuotiaiden koululaisten osaamista kolmen vuoden välein. Seuraavan kerran ensi vuonna.
Keskittymisvaikeuksien yhdeksi syylliseksi on nimetty kännykät. Siksi Opetushallitus suosittelee, että koulut ja oppilaitokset kieltäisivät puhelimien häiritsevän käytön oppitunneilla sekä rajoittaisivat kännyköiden käyttöä myös välitunneilla (SS 6.8.). Koulujen järjestyssääntöihin vedoten voidaan toki kännykän käyttö kieltää oppitunnilla, jos se häiritsee opetusta ja muita oppilaita. Mutta vasta sitten, kun kännykkä häiritsee opetusta, ei ennaltaehkäisevästi. Opetusalan ammattijärjestö OAJ on vaatinut selkeämpää lainsäädäntöä, mutta ei kuitenkaan kannata kännyköiden täyskieltoa, koska kännykkää voidaan hyödyntää opetuksessa. On ehdotettu, että kännykät kerättäisiin pois oppilailta aamulla ja palautettaisiin takaisin koulun päätyttyä. Kännykät olisivat omassa parkissaan oppituntien ajan. Osa koululaista voi toki tarvita kännykkää muun muassa sairauden seuraamiseen.
On selvää, että jos lapsi käyttää paljon kännykkää, lukeminen vähenee eikä enää kiinnosta, koska lukeminen on ”raskaampaa” kuin koukuttava digimaailmassa hyppely, jossa on tarjolla toinen toistaan kiihottavampaa sisältöä. Tutkimukset maailmalla osoittavat, että puhelinten käytön kieltäminen parantaa heikompien oppilaiden oppimistuloksia. Kännykät verottavat myös oppilaiden välistä kanssakäymistä, kun jopa seurustelu voi tapahtua kännykän välityksellä eikä kasvokkain, vaikka kaveri olisi samassa tilassa. Se on pelottava kehitys, joka voi johtaa pahimmillaan siihen, että lapsilta loppuu leikki, emmekä pysty ratkomaan riitoja ja kiistoja rakentavasti, kun olemme niin tiukasti omissa kuplissamme. Kännykänkäyttöön tulisi saada rajoituksia, että emme menetä tulevia sukupolvia. On myös pidettävä huolta, että lapset saavat tukea oppimiseen, valitettavasti vanhempien ammatti, koulutus ja varallisuus ovat yhteydessä oppilaiden osaamiseen.