Kiuruvetiset saavat jatkossa asioida Kela-asioissa verkossa ja puhelimiessa tai matkata Iisalmen toimispiteeseen. Kuva: JAANA SELANDER
Ihmiset, Uutiset Jaana Selander

Kasvokkain asiointi loppuu Kiuruveden Kelassa 2.9. – Palveluasiantuntijalla on käynyt vain noin 9,5 asiakasta kuukaudessa

Kasvokkain tapahtuva palvelu Kelan Kiuruveden toimispisteessä loppuu syyskuun alussa.

Kelan palvelupiste Kiuruvedellä korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 2.9. alkaen hoitaa Kiuruvedellä verkossa, puhelimessa ja lähimmässä Kelan palvelupisteessä Iisalmessa.

Kelan palvelupiste Kiuruvedellä on palvellut asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa, puhelimessa, postitse tai Kelan muissa palvelupisteissä, Kela tiedottaa.

Palvelupiste korvataan muilla palveluilla syyskuun alusta alkaen. Asiakkaita palvellaan jatkossa verkossa, puhelinpalvelussa ja muissa Kelan palvelupisteissä. Lähin Kelan palvelupiste on Iisalmessa. Palvelupiste on avoinna tiistaista torstaihin klo 12–15.

Kelasta muistutetaan, että lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa verkossa tai puhelimessa.

Kelan asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi ha-kea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkastaa hakemuksensa tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mi-kään muu asiointitapa ei ole mahdollinen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Elämäntilannekohtaiset palvelunumerot löytyvät Kelan verkkosivuilta.

Jatkoa toivottiin

Kiuruveden kaupunginhallitus käsitteli Kelan toimipisteen lakkautusta toukokuussa. Kaupunginhallituksesta viestitettiin Kelalle, että Kela-palveluja tulee jatkossakin olla tarjolla lähipalveluna Kiuruvedellä. Kaupunki myös viestitti Kelalle, että Kiuruveden kaupunki on valmis neuvottelemaan pienemmästä tilasta/tilaratkaisusta tai vaihtoehtoisista ratkaisuista Kelan kanssa, että lähipalvelut saataisiin turvattua Kiuruvedellä.

Kela on tarjonnut 1.2.2021 lukien Kiuruvedellä oman palveluasiantuntijansa toimesta ajanvarauspalvelua yhtenä päivänä viikossa. Kela kertoo, että ajanvarauksella on Kiuruvedellä vuonna 2023 asioinut 1–19 asiakasta kuukaudessa. Keskimäärin 9,5 asiakasta kuukaudessa