Jari Huttunen ajoi uransa ensimmäisen kilpailun takavetoisella autolla menestyksekkäästi. Arkistokuva. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
autourheilu, Urheilu Aku Laatikainen

Jari Huttunen palasi ralliauton rattiin – kiuruvetinen voitti Lahden Historic-rallin yleiskilpailun

Kiuruvetinen ralliautoilija Jari Huttunen uumoili alkuvuodesta, että hänen kilpauransa on ohi. Nyt mies kuitenkin teki ainakin väliaikaisesti paluun erikoiskokeille, sillä Huttunen osallistui viime viikonloppuna Lahdessa ajettuun Historic-rallisarjan osakilpailuun.

Ja hyvällä menestyksellä osallistuikin, sillä Huttunen voitti oman luokkansa ja samalla myös yleiskilpailun. Maaliin Huttunen ajoi toisena, mutta kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa ranskalaisen Florent Todeschinin ajama Ford Escort RS ei kaikilta osiltaan ollut luokitustodistuksen mukainen. Ranskan sarjassa autossa on käytössä ohjaustehostin, sekä taka-akselin watt-tuennan kiinnityksen osalta ratkaisuja, jotka eivät vastaa kansainvälistä historic-passitusta.

Niinpä kovaa vauhtia pitänyt ranskalainen hylättiin ja Huttunen nousi yleiskilpailun voittajaksi. Toiseksi kilpailussa ajoivat takavetoisella Opel Ascona 400:lla Marko Uutela ja Ville Mäkelä, jotka Huttunen voitti 31,8 sekunnilla. Kolmansia olivat Tommi Hannuksela ja Jukka Vihtalahti Ford Escort RS:llään. He jäivät Huttusesta miltei neljä minuuttia.

Huttunen ajoi Lahdessa uransa ensimmäisen kisan takavetoisella autolla. Hänen menopelinään oli Ford Escort RS. Ajaminen maistui, sillä kisajärjestäjien raportin mukaan kiuruvetinen nähtiin kilpailun aikana useaan otteeseen mairea hymy kasvoillaan. Huttusen kartturina nuotteja luki Topi Luhtinen.

Allisille luokkavoitto

Lahden Historic-ralliin osallistuivat Kiuruveden Urheiluautoilijoista myös Niko Allinen ja hänen kartanlukijansa Marko Allinen. He voittivat luokkansa, jossa veljekset olivat tällä kertaa ainoat osallistujat. Yleiskilpailussa tuloksena oli kuudes sija.

Egypti Racing Teamin Facebook-sivulla kerrotaan, että toiseksi viimeisellä pätkällä Allisten autossa alkoi tuntua ylimääräistä tärinää ja ääntä.  Se sai heidät lopussa varuilleen ja hiljentämään vauhtia, jotta kaksikko pääsi maaliin saakka.

 

Jätä kommentti