Yrittäjä Maarit Knuutinen nostaa lahjatavaraliikkeensä tavaroiden hintoja vasta sitten kun myyntiin tulee uusia tuotteita. Kuva: JAANA SELANDER
Uutiset, Yrittäjyys (muokattu 27.8. 12:20) Jaana Selander

Alv:n korotus nostaa hintoja jonkin verran – Yrittäjä Maarit Knuutinen lähtee liikkeelle maltillisesti, koska ihmisillä tekee tiukkaa rahasta

Arvonlisäveron korotus syyskuun alussa 1,5 prosenttiyksiköllä nostaa tuotteiden ja palveluiden hintoja jonkin verran. Hinnat pitää päivittää uuteen 25,5 prosentin verokantaan syyskuun alusta alkaen.

Yrittäjä Maarit Knuutinen Mintsasta sanoo, että alv:n nosto aiheuttaa ilman muuta korotuksen palveluiden ja tuotteiden hintoihin.

– Ei alv-korotusta voi omasta katteesta ottaa, kun vuokrankorotuskin on tulossa, Knuutinen sanoo ja haarukoi parturi-kampaamon puolella hintojen nousevan eurolla tai kahdella.

– En lähde kymmeniä prosentteja nostamaan, kyse ei ole kuitenkaan kuin 1,5 prosenttiyksikön noususta. Mutta työlle pitää jostain kate saada, Knuutinen jatkaa.

Arvonlisäveron korotus on Knuutisen mukaan epäoikeudenmukaista käsityötä tekeviä, kuten kampaajia kohtaan. Knuutinen ei lähde tässä vaiheessa sisustustavarapuolella jokaista tavaraa erikseen uudelleen hinnoittelemaan. Hän tarkistaa hinnat sitten, kun arvonlisävero nousee ja kun tulee uutta tavaraa liikkeeseen myytäväksi.

– Muutamaan vuoteen en ole hintaa nostanut, vaikka hinnat tuotepuolella ovat nousseet. Maltillisestin olen mennyt, sillä toivoisin, että asiakkaat voivat käyttää palvelua, että siihenkin asiakkaiden rahat riittäisivät.

Knuutinen sanoo, että yrittäjäkollegoita arvonlisäveron nousu 1,5 prosenttiyksiköllä harmittaa. Miksi arvonlisäveroa ei olisi voinut nostaa tasaluvulle, 25 prosenttiin tai 26 prosenttiin?

– Kaikkia meitä tämä korotus koskettaa, kukaan ei pääse tästä. Jokainen, joka on tätä hallitusta äänestänyt, voi katsoa peiliin, Asiakkaat kyllä ymmärtävät, kun alv nousee. Yrittäjäjärjestö olisi tosin voinut olla topakampi tämän suhteen.

Maarit Knuutinen aikoo nostaa kampaamonsa palveluhintoja maltillisesti.

Toivottavasti kassa toimii

Maarit Knuutinen toivoo, että hänen 7 vuotta vanha kassajärjestelmänsä toimii, kun järjestelmään syötetään uusi alv.

– Kaikkien odotusten mukaan sen pitäisi onnistua, mutta mielenkiinnolla odotan kuun loppua, miten kassa on sekaisin. Voi olla, että viime hetkellä joudun uusimaan kassajärjestelmän. Jos joudun päivityksen tekemään, se maksaa 1000–1500 euroa. En ole uskaltanut sorkkia konetta ennen kuun loppua.

Knuutinen sanoo, että jos hän joutuu uusimaan kassajärjestelmän, on hankittava atk-pohjainen järjestelmä, mihin saa tehtyä inventaarion ja varastopäivityksen.

Knuutinen sanoo, että jos kassajärjestelmä on 20–30 vuotta vanha, on syytäkin päivittää se tässä vaiheessa nykyaikaan.

Jarruja kulutukseen?

Luuletko, että ihmiset laittavat jarrut päälle kulutuksessa, kun hinnat nousevat?
– Rahaa tulee kuussa tietty määrä ja joka puolella hinnat nousevat, ruoka, vuokra ja lääkkeet. Meidän kampaamopalvelut ovat ylimääräistä, joten voihan tuo hintojen korotus harventaa palvelunkäyttämistä.

Yksinyrittäjyys on Knuutisen mukaan ammatinvalintakysymys. Yrittäjällä ei ole lomaoikeutta, tai hän ei saa lomastaan mitään korvauksia. Ja jos sairastuu, sairaslomarahapäivien omavastuupäivät ovat pitkiä.

– Mutta tämä on minun elämää. Pidän lomaa pidennettyinä viikonloppuina, keväällä ja kesällä ja syksylläkin pidemmän viikon. Lataudun liikunnan parissa.

Maarit Knuutisen torinvarren kivijalkaliike on lomien aikaan kiinni.

Knuutinen on ollut yrittäjä vuodesta 1996 lähtien. Yrittäjyydessä häntä viehättää se, että saa olla oman itsensä herra. Yrittäjyys on verenperintöä, Knuutisen isä oli yrittäjä samaan aikaan kun oli toisen palveluksessa. Myös Knuutisen veli ja aviomies ovat yrittäjiä.

– Yrittäjyys vaatii puolin ja toisin venymistä.

Savon yrittäjien toimitusjohtaja Paula Aikio-Tallgren.

Vaikuttaa hinnoitteluun

Savon yrittäjien toimitusjohtaja Paula Aikio-Tallgren, mitä tuo alv:n korotus käytännössä tarkoittaa eli millaisia käytännön asioita yrittäjät joutuvat ottamaan huomioon?

– Yritykset ovat eri kokoisia ja eri toimialoilta, joten tämä vaikuttaa tietysti siihen, miten isosta muutoksesta yrityskohtaisesti tästä alv:n korotuksesta on kyse, Aikio-Tallgren sanoo.

– Alv-korotus vaikuttaa siis ensisijaisesti hinnoitteluun, markkinointiin, hinnastoihin, sopimuksiin, muutoksista viestinnästä asiakkaille ja loppukädessä tietysti yrityksen katteisiin ja kannattavuuteen ellei yritys nosta hintoja arvonlisäveron korotuksesta huolimatta.

– Lisäksi vaikutukset ulottuvat kaikkiin tietojärjestelmiin, kassajärjestelmiin ja tässä kireässä muutosaikataulussa lisännevät varmasti yrittäjien painetta, arvioi Aikio-Tallgren.

Hankaloittaa arkea

Vaikeuttaako alv:n korotus yrittämistä?

– Arvonlisäveron muutos ei sinänsä vaikeuta yrittämistä, mutta on hankaloittanut yrittäjien arkea siksi, että sopeutusaika on ollut kohtuuttoman lyhyt. Suomen Yrittäjät ehdotti pidempää siirtymäaikaa, mutta tämä ei toteutunut.

Aikio-Tallgren sanoo, että kesällä pk-yrittäjien lomat ovat ehkä lyhentyneet alv-muutoksista johtuen. Aikio-Tallgren veikkaa, että myös tilitoimistoissa on tehty pidempää päivää.

– Ensimmäiset haasteet ja vaikeudet ovat liittyneet tietysti hinnoittelun muutoksiin. Osalla yrityksistä hinnat vaihtuvat nopeasti sähköisesti, mutta yksityiskohtaista hintojen laskemista ja hintalappujen päivitystä on tietysti luvassa osalla yrityksiä.

Ylimääräistä työtä

Aikio-Tallgren huomauttaa, että sopimusten ja hinnastojen päivitykset ovat olleet yrittäjille ylimääräistä työtä ja hintamuutoksista on tietysti tiedotettava asiakkaita, siitäkin huolimatta, että korotuksessa on kyse nk. ulkoisesta syystä eli yleisen verokannan muutoksista.

– Erityisesti pienet palvelualan yritykset ovat huolissaan siitä, miten hinnankorotukset vaikuttavat asiakkaisiin ja muuttavatko asiakkaat ostokäyttäytymistään esimerkiksi kampaamo- ja kauneusalan yrityksiin, Aikio-Tallgren sanoo.

– Toiveissa tietysti on, että asiakkaat ymmärtävät sen, että muutos ei ole yrittäjistä lähtöisin ja jatkavat ostokäyttäytymistään kuten ennenkin. On tärkeää pitää palvelusektori pystyssä juuri tämänhetkisessä taloustilanteessa, sillä palvelut ovat vetäneet aikana jolloin esimerkiksi rakentamisen toimiala on ollut alavireessä.

Millaisia kyselyjä yrittäjiltä on teille tullut liittyen alv:n korotukseen?

– Suomen Yrittäjät on tarjonnut erittäin laajaa tietopakettia yrittäjille heti alv-muutoksen päätöksestä lähtien. Lisäksi yrittäjät ovat tietysti olleet yhteydessä omiin tilitoimistoihinsa, joten perustiedontarve on hoitunut verrattain hyvin.

Aikio-Tallgren sanoo, että arvonlisän pilkkusäännöstä on ehkä eniten ollut kyselyitä, aiemmin kun ei puolikasta prosenttiyksikköä ole ollut.

– Myös siirtymävaiheen operatiiviset asiat ovat herättäneet kysymyksiä. Eli esimerkiksi miten menetellään ennakkomaksutilanteissa ja sellaisissa tilanteissa, jotka koskevat juuri verokannan vaihtumisajankohtia.

Yleinen arvonlisävero on ollut vuodesta 2013 asti 24 prosenttia Arvonlisäveron nostaminen on osa hallituksen julkisen talouden tilanteen vakauttamiseen tähtääviä toimia. Alv:n puolentoista prosenttiyksikön korotuksen arvioidaan lisäävän verokertymää noin miljardi euroa.

Lisätietoa alv:n korotuksesta saa Suomen Yrittäjien sivulta yrittajat.fi

Jätä kommentti