KAUPUNKI ostaa yritysneuvontapalvelut Omni Yrityspalvelut Oy:ltä. Sopimus on voimassa huhtikuun loppuun ensi vuonna. Kaupunki on ostanut yritysneuvontapalvelut vuodesta 2007 alkaen Ylä-Savon Kehitys Oy:ltä. Kyse on ollut yhden henkilötyövuoden työpanoksesta.
Kaupunginhallituksen linjauksen mukaan yritysneuvontapalvelut järjestetään vuonna 2015 kaupungin omana työnä sisäisin järjestelyin täydennettynä ostopalveluilla.
OMNI OY huolehtii jatkossa yritysten perusneuvonnasta, johon kuuluu yrityksen tai yrittäjäksi aikovan tarvekartoitus, alustavat suunnitelmat yritysmuodon valinnaksi, yrittäjän oikeudet ja velvollisuudet, työntekijän palkkaukseen liittyvä konsultointi, liiketoimintasuunnitelman runko ym. perusselvitykset, starttirahalausunnot.
Lisäksi Omni huolehtii yhtiöoikeudellisista asioista, kuten yrityksen perustamistyöt, yritysmuodon muutokset, kaupparekisteri-ilmoitukset, yrityksen arvon määrityksen, yrityskaupat, sukupolven vaihdokset (pienet yritykset), tulos- ja rahoitussuunnittelut, investointilaskelmat, laina- ja tukihakemukset sekä ohjaa liiketoimintasuunnitelman sisällön tuottamisessa. Palettiin kuuluu niin ikään erityistietoa vaativa neuvontatyö, kuten yrityskaupat, sukupolvenvaihdokset, yrityksen arvonmääritykset, yrityssaneeraukset, fuusiot ja jakautumiset.
Yrittäjä asioi Omni Yrityspalvelujen kanssa aina kaupungin toimeksiannosta. Omni laskuttaa tehtyjen työtuntien mukaan. Omni Oy:n puolesta yhteyshenkilö on toimitusjohtaja Pirjo Manninen. Kiuruveden kaupungin puolelta yhteyshenkilö on kaupunginjohtaja Jarmo Muiniekka ja maaseutusihteeri Mari Tabell-Kinnunen.
OMNI Oy:ssä yhteistyö kaupungin kanssa otetaan ilolla ja mielenkiinnolla vastaan. Mannisella on aikaisempaa kokemusta kaupungin yrityspalveluista, sillä hän toimi kaupungin kehittämispäällikkönä vuosina 1998-2006. Hän oli osin Ylä-Savon Kehityksen palkkalistoilla.
– Kehityspäällikön työ oli tuulinen, mutta mielenkiintoinen näköalapaikka, sinä aikana opin tuntemaan poliitikkoja, viranhaltijoita sekä Finnveran ja Elyn-ihmisiä. Nämä kontaktit ovat säilyneet.
Omnissa on asiakkaita vähemmän työntekijää kohti kuin tilitoimistoissa keskimäärin, sillä tilitoimisto tarjoaa laajat palvelu asiakkailleen.
– Lisäpalvelujen kysyntä on koko ajan lisääntynyt johtuen byrokratian ja säädösten lisääntymisestä. Hoidamme kirjanpidon lisäksi tarvittaessa laskutukset, ostoreskontran, maksut, vakuutukset, rahoitukset, investoinnit, tarjoukset, tukihakemukset, Manninen luettelee.