KULJETUSALAN yrittäjä Tomi Rönkkö toimii Kiuruveden Yrittäjien puheenjohtajana tämän vuoden loppuun saakka. Varapuheenjohtajana vuosia toiminut Rönkkö sai ohjakset käsiinsä, kun Tarja Arbelius siirtyi Savon yrittäjien hallituksen puheenjohtajaksi vuodenvaihteessa.
TOMI RÖNKKÖ veti viime viikon tiistaina kaupungin ja yrittäjien yhteiset aamukahvit Iltalypsyssä. Tilaisuuden kruunasi Yrittäjien myöntämä kunniakirja yrittäjä Yrjö Waarnalle.
Rönkkö on toiminut pari kolme vuotta muistinsa mukaan yrittäjien hallituksen varapuheenjohtajana.
– Varapuheenjohtajan tehtävä ei ole ollut työteliäs, nyt pääsen työn makuun. Tykkään haasteista. Aika on tietysti kortilla, mutta minulla on onneksi tehokas hallitus takana, hallitukselle varmasti joudun tehtäviä delegoimaan.
Yrittäjäyhdistyksen hallitukseen kuuluvat Reetta Hyvärinen, Titta Virmanen, Jaana Manninen ja Matti Lappalainen.
Tomi Rönkkö kiittelee Tarja Arbeliusta, hän on saanut paljon aikaan yhdistyksen puheenjohtajana.
– Koska Tarjalla on kuntapolitiikkaa taustallaan, on hän onnistunut syventämään ja parantamaan yrittäjien ja kaupungin välistä yhteistyötä.
Yksi yhteistyön muoto ovat kaupungin ja yrittäjien aamukahvit. Lisäksi yrittäjäyhdistyksen hallituksen kokouksissa on melkein joka kerta kutsuttuna kaupungin yritysneuvoja Tuula Parkkonen-Suhonen.
– Kaupungin ja yrittäjien välinen yhteistyö ja vuorovaikutus ovat minulle erittäin tärkeitä. Meillä on hyvä keskusteluyhteys. Kaupunki tarvitsee jokaisen yrittäjän ja yrittäjät tarvitsevat kaupunkia.
Tomi Rönkkö on tyytyväinen, että Tarja Arbelius valittiin Savon Yrittäjien puheenjohtajaksi, sillä koskaan aikaisemmin Kiuruvedeltä ei ole ollut edustajaa näin korkealla.
– Tarja tuo varmasti Kiuruveden ääntä kuuluviin Savon Yrittäjissä.
Savon Yrittäjät ja MTK Pohjois-Savo ovat sopineet yhteistyöstä kevään eduskuntavaaleissa. Yhteinen intressi on edistää koko vaalipiirin ja Itä-Suomen elinvoimaisuutta.
– Yrittäjäyhdistyksenä emme sitoudu mihinkään puolueisiin tai edustajiin, äänestäminen on jokaisen oma asia. Itse olen sitoutumaton, Rönkkö linjaa.
RÖNKKÖ on toiminut yrittäjänä Kuljetusliike Tomi Rönkkö ky:ssä vuodesta 1997. Henkilökuntaa on kahdeksan ja neljä ajoneuvoyhdistelmää, joilla ajetaan sahatavaraa, selluhaketta ja turvetta. Suurimmat asiakkaat ovat Iisalmen Sahat Oy, Kiurutimber Oy, Lunawood Ltd ja Vapo. Selluhake menee pääosin Äänekoskelle ja Varkauteen, sahatavara Iisvedelle ja turve Kuopioon.
–Viime vuosi oli investointien vuosi, kun hankimme kaksi uutta autoa. Vaikka investoinnit ovat suuria, tuovat ne hieman paremmat yöunet, sillä autojen täytyy olla tien päällä, ei pajalla. Yhdelle autolle tulee vuodessa 200 000–250 000 kilometriä.
Rönkkö harmittelee, että kuljetuspuolelle on ollut viime aikoina nihkeää saada työntekijöitä.
– Kuorma-autopuoli on varsinkin talvella ammattilaisten laji. Keli on joskus huono, on liukasta, lunta tulee taivaan täydeltä ja kylmäkin kangistaa. Moni ajattelee, että leipä tulee helpommallakin. Mukavuus houkuttaa muualle.
Myös perhe-elämän ja omien harrastusten yhdistäminen epäsäännölliseen työhön koetaan haastavana.
Kuljetusalalla ovat viime aikoina puhuttaneet uudet rekkojen mitat ja massat. Kun nyt rekan maksimipituus on 25 metriä, on jatkossa luvallista ajaa 34,5 metrisellä kulkuneuvolla.
– Päällirakentajat ovat kertoneet, että tilauskirjat ovat jo täynnä. Näkisin, että meilläkin on sellainen 34,5-metrinen vuonna 2020.
Rönkön viesti päättäjille liittyy vihreitten arvojen päätöksiin, teiden kuntoon ja työllistämisen helpottamiseen.
– Vihreät arvot ovat todella tärkeitä, mutta ennen kuin tehdään lopullisia, jopa lakiin perustuvia päätöksiä esimerkiksi uusien tekniikoiden suhteen, tulisi ne testata huolella jokaisena vuodenaikana. Tällä hetkelläkin autoissa on esimerkiksi Adblue-järjestelmä, jonka toimivuus ja sen tankattavuus on Suomen talvessa haastavaa. Toivoisin, että päättäjät kuuntelisivat Suomen Kuljetus ja Logistiikka -alan järjestöä päätöksiä tehdessään, viestittää Rönkkö.
– Toinen tärkeä asia tuleville kansanedustajille on teiden kunto. Päätieverkosto pidetään hyvässä kunnossa, mutta alempi tieverkko on retuperällä. Nyt, kun kuorma-autojen mitat ja massat ovat kasvaneet, pitäisi teiden kunto ottaa entistä tomerammin huomioon.
– Kolmas asia on työllistäminen. Palkkojen sivukulut ovat korkeat, mikä varmasti vaikuttaa yrittäjien haluun tai kykyyn palkata työntekijä, vaikka tarvetta olisi.