Vieraskynä (muokattu 20.1.2021) Kiuruvesilehti

Iskelmäviikko ja matkailu

Iskelmäviikko ja matkailu

TAPAHTUMAVIIKKO on nyt taputeltu ja Kiuruveden kadut ovat taas hiljentyneet lomailijoista. Takki on tyhjä ja mieli iloinen – me onnistuttiin taas. Iskelmäviikko tuo Kiuruvedelle vuosittain lukuisan määrän matkailijoita ja piristysruiskeen Kiuruveden kivijalkakaupoille. Matkailun kehittämiskeskuksen tekemien laskelmien mukaan tapahtumat tuovat kaupungeille suuren matkailutulon ja Kiuruvedellä voidaan puhua jopa noin 1,5 miljoonasta eurosta. Iskelmäviikko on kaikkien kiuruvetisten oma tapahtuma ja tänä vuonna vietettiin 21. tapahtumaa. Tapahtuman rakentamiseen osallistui taas noin 300 talkoolaista, työntekijää ja monia yrittäjiä. Tapahtuman luonteelle tärkeimpiä ominaisuuksia on talkoolaisten antama mahtava asiakaspalvelu ja loppuun asti ajateltu lopputuote. Hyvää asiakaspalautetta tulee paljon ja vuosittain samat henkilöt suuntaavat autonsa nokan kohti Kiuruvettä.

KIURUVESIi on monen muun kaupungin tavoin muuttotappiokunta ja asukkaita muuttaa muualle enemmän kuin asukkaita muuttaa kaupunkiin. Elinkeinon mahdollisuudet Kiuruvedellä ovat kuitenkin hyvät ja Kiuruveden kaupungin kanssa tehty markkinointiyhteistyö on kantanut hedelmää. Mistä Kiuruvesi tunnetaan? Maataloudesta, kaupungin kauneudesta ja Iskelmäviikosta. Moni ei ehkä hoksaakkaan markkinointiyhteistyön perimmäistä ajatusta. Miten Kiuruvesi tehdään tunnetuksi ja houkuttelevaksi asuinpaikkakunnaksi? Tulevaisuudessa täällä joudutaan miettimään, miten kaupungin elinkeinoa pystytään piristämään.

VUONNA 1998 pieni ydinryhmä lähti miettimään musiikkitapahtuman järjestämistä Kiuruvedellä. 1999 järjestettiin ensimmäinen musiikkitapahtuma, joka kantaa hedelmää myös tähän päivään. 2003 viiden yrittäjän ryhmä lähti tukemaan tapahtumaa ja sama ydinryhmä on edelleenkin tapahtuman keskiössä. 2016–2017 järjestetty osakeanti toi tapahtuman taakse 45 uutta osakasta. Onko matkailu ja tapahtumat Kiuruveden tulevaisuus ja miten niitä palveluita pystytään kehittämään tulevaisuudessa? Kiuruveden Iskelmä Oy on omalla tavallaan kehittänyt kaupungin matkailua hurjasti ja tulevaisuuteen meillä on myös paljon ideoita matkailun piristämiseksi. Kiuruveden kaupunki ja Iskelmäviikko on tehnyt systemaattista työtä, mistä on helppo lähteä jatkamaan ja laajentamaan. Matkailussa on tulevaisuus, joka varmasti tuo työpaikkoja Kiuruvedelle.

MIKÄ on sitten Iskelmäviikon tulevaisuus? Iskelmäviikko jatkaa nyt hyväksi todetulla linjalla. Tuotteemme on suunnattu tietylle asiakassegmentille, jolle ei ole tarjolla hirveästi muita tapahtumia. Iskelmäviikko on lähes ainoa tapahtuma, joka on tarkoitettu todellisen suomalaisen Iskelmämusiikin ystäville. Mitäs Iskelmä sitten nykypäivänä on? Iskelmä on niin laaja-alainen tyyli, että myös meidän tapahtumassamme kuullaan hyvin erilaisia esiintyjiä. Nykypäivänä voidaan sanoa, että esimerkiksi Kaija Koo ja Pasi Kaunisto ovat molemmat iskelmää. Näin saadaan koostettua monelle sopiva ohjelma. Ohjelman muodostaminen onkin tapahtuman vaikein osuus. Nykyään ohjelmatoimistojen käytännöt ja kytkökset ovat muuttuneet niin, että artistien varaaminen saadaan tehtyä yhä myöhempään. Tämä aiheuttaa tapahtuman ohjelman julkaisun haastavaksi jo tammikuussa, mutta pyrimme myös tulevaisuudessa jatkamaan matkamessuilla ohjelman julkistamista Iskelmäviikon ja Kiuruveden matkailun piristämiseksi.

TIMO MARJONIEMI
tapahtumakoordinaattori
Iskelmäviikko