Kuva: Kuva: ADOBE Hyvinvointialueen työterveyshuollon järjestäminen huolestuttaa Kiuruveden aluevaltuutettuja. Kuva: ADOBE
Kumpi on sinulle tärkeämpää, sotepalveluiden toimivuus vai läheinen sijainti? Onko mielestäsi hyvä, että terveyskeskus on joka kunnassa vai että lääkäriin ylipäätään pääsee vaikkapa kerran viikossa? Kysyimme tätä Facebookissa.
Joke Simonen: Kysymyksenasettelu on mielestäni jokseenkin epälooginen, koska hyvä toimivuus ja kaukainen sijainti eivät kuulu samaan lauseeseen. Lisäksi kysymys antaa ymmärtää, ettei molempia, sekä palvelujen toimivuutta että niiden läheisyyttä, voi saada. Miksei voisi? Mielestäni ensiarvoisen tärkeää olisi, että palvelut olisivat lähellä ja saatavilla kun on tarve. Ei vasta ensi viikon keskiviikkona tai Iisalmessa. Monituhatpäisessä kunnassa, jossa väestä on ikääntyvää, kuuluisi olla lääkäri ja palvelut saatavilla kokoajan. Tuskin toimettomana tarvitsisi lääkärin olla ja lienee töitä sosiaalipalveluille ja pelastuslaitokselle. Viimeisintä varsinkaan ei voi viedä kauas tai rajoittaa palvelun saatavuutta, että vain torstaisin ja lauantai-iltapäivisin sammutellaan palavia navetoita. Joku viisas opetti joskus, että pyydä tuplasti enemmän kuin mitä oikeasti tarvitset, niin voit päästä tavoitteeseesi.
Maija Helena Kekäläinen: Toimivuus tietenkin, mutta ei pahenna jos palvelut saa omasta kunnasta jukkimatta. Ympöristökuntiin meno edellyttää kyytiä ja jo puhelimen päähän saanti tai chattiin vastaus odottelematta helpottaa.
Esko Bergqvist: Edesmennyt äitini totesi palvelupalaverissa, parin tunnin kirjaamis-session jälkeen. ( Tulin täältä apua hakemaan enkä näitä istuntoja!) Mielestäni siinä se oli sanottu. Avunsaanti ajallaan lähellä, on toimivuutta.
Johannes Heinonen: Meillä oli kunnanlääkärit jonka hallitus ajoi pois… Se oli toimiva homma.
Systeemistä on tullut jäykkä
Jari Tikkanen: Toimivuus! Systeemistä on tullut yllättävän jäykkä. On ohjuria. On esimiestä. Raportin tekijää. Se soittaa sitten… ja sitä rataa.
Ei tavis käydessään lääkärillä ehkä kerran viidessä vuodessa huomaa mitään ongelmaa. Sitten ne, jotka tarvitsee palveluja joka päivä montakin kertaa päivässä. Heillä on ihan toinen tilanne. Erikseen vielä ne joilla on esim lapsia ja tilanne haastava muuten. Tarvitsevat hieman irtiottoa esimerkiksi palvelusetelillä, jolla saa kunnon siivouksen. Ihmettelen jos yhden luukun periaatetta saisi tuossa toimimaan, kaikille löytyisi apu? Johtaa taas väkisin koordinointiohjaajaan esimieheen. Juupeli, että esimiehiä tulee riittämään. Yhtä paljon kun on ihmisiä tulessa ”kentällä”, liian kallista yrittää tehdä kaikille hyvää saman katon alta. Jatkossa se katto ei ole Kiuruvedellä onko edes Iisalmessa? Enkä tietäisi miten tätä edes pitäisi ratkoa.
Lassi-Pekka Pöksyläinen: Toimivuus. Sillä ei saisi olla väliä tuottaako palvelun julkinen, yksityinen vai kolmas sektori. Palvelujen tuottamisessa ideologia pitäisi siirtää syrjään.
Kirsi Pehkonen: Minusta on hassua, että nämä kaksi asiaa asetetaan vastakohdiksi toisilleen. Eiväthän ne ole. Toimiva palvelu tarkoittaa myös esimerkiksi sitä, että tärkeimmät ja useimmin tarvitut palvelut saa läheltä.
Heikki Komulainen: Toimivuus ja lähipalvelut. On olemassa vaara että pienistä kunnista palvelut siirtyy isompiin kuntiin. Kaikki puoluepolitiikka ja ideologia pitäisi saada pois sairaanhoidosta.
Elisa Silfertärna: Kyllä ajatellen Suomessa, jossa on pitkät matkat, olisi varmaankin ihanteellista, että olisi lääkärikeskus, omassa kunnossa, jossa olisi eri alojen lääkäreitä, ja hoitoa. Juuri olettaen, että saa Hyvää ja oikeaa hoitoa. Kaikki yhden katon alla. Lapsiperheille ja vanhuksille se olisi varmasti Hyvä asia, ja turvallisuus kysymys. Tärkeintä on , että ihmiset otetaan vakavasti, Saavat Hyvää, asianmukaista hoitoa ja vastaanoton. Ja toisaalta olla itse tietoinen, mikä edistää terveyttä ja hyvinvointia. Sairaalat, ja muut hoitolaitokset, voisivat olla keskitytetysti. Ja varsinkin esim hammashoito, joka on niin kallista , mutta tärkeää, olisi edullisempaa.
Laitetaan kysytyt palvelut järjestykseen
Risto Laitinen: Tämä on helppo. Kirjoitetaan paperille alekkain kaikki terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palvelut. Jokaisen perään pannaan numero eli lukumäärä kuinka monta kertaa kyseistä palvelua on viime vuoden aikana tarvittu. Sitten lista laitetaan suuruusjärjestykseen.Sitten valittu sote-porukka vetää listalle viivan siihen kohtaan, mitkä palvelut on pysyviä jokaisessa kuntakeskuksessa ja viivan alle jäävät eli vähemmän tarvittavat palvelut hoidetaan kiertävillä ”käymäläautoilla” tai vastaavilla.
Teuvo Piippo: Lähipalvelut. Lääkärin vastaanotolle pitäisi päästä nopeasti tarvittaessa omalla paikkakunnalla. Onhan se pienituloselle myös kustannuskysymys.
Uolevi Kärkkäinen: Toimivuus tietenkin! Ei ole hyötyä läheisyydestä, jos esim. vastaanotolle pitää odottaa viikkoja.
Arja Kärkkäinen: Jos noista on pakko valita niin toimivuus
Anssi Jauhiainen: Toimivuus. Mutta silti joka pitäjässä pitäisi olla terveyskeskus. Lääkäri voisi olla parina päivänä viikossa, jos ei potilaita riitä. Muuten terveydenhoitajat ottaisivat vastaan.
Jyrki Kemiläinen: Toimivuus! Lean-ajattelu toisi arjen säästöjä hallinnon kustannuksissa.Tietysti palveluiden pitää olla lähellä ihmistä.
Oma terveyskeskus
Helena Piippo: Oma terveyskeskus Ja mahdollisuus päästä lääkäriin tarvittaissa Myös muut sote palvelut pysyisi omassa kunnassa.
Alpo Kananen: Toimivuus ennen kaikkea
Harri Renttu Matikainen: Terveyspalvelut pitää tuoda ihmisten lähelle, helposti saataville.
Vilho Ruotsalainen: Toimiva sote on tärkeää, ja kannatan omalääkäripalvelua, lääkäri joka kunnassa, lääkäri, joka voi määrätä lääkeet, ja tarvittaessa antaa lähetteen tutkimukseen, jos tarve vaatii.
Tarja Juntunen: Sotepalvelut eivät toimi, jos eivät ole lähellä. Pian kaikkien on mentävä Helsinkiin ensiapuunkin
Seppo Kononen: Lähipalvelut ilman muuta samaan tapaan kuin pankkiasioinnissakin – ainakin päiväsaikaan.
Läheisyys ja toimivuus eivät poissulje toisiaan
Reijo Tossavainen: Läheisyys ja toimivuus ovat tärkeitä, eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia. Useimmat terveyspalvelut ovat sellaisia, että niitä ei tarvitse olla joka päivä tarjolla. Jossakin ihan pienessä kunnassa riittää, että palvelu on tarjolla vaikkapa vain yhtenä päivänä viikossa. Se, että palvelua tarjoava henkilö matkustaa on lopulta paljon pienempi kustannus veronmaksajien/kuntalaisten kuin se, että esim. parikymmentä henkilöä matkustaa kymmenien kilometrien päähän palvelujen perässä. Usein se tapahtuu kelakyydeillä, mikä jo yksistään on paljon suurempi kustannus kuin että yksi henkilö matkustaa paikanpäälle
Heikki Pietikäinen: Eipä auta jos aikoja ei saa. Keväällä verenpaine oli 220/120. ja sokerit koholla Vastaus soittoa ei tullut. Onneksi huomenna on aika. Kunnanlääkärit Oy hoiti asiat heti, mutta sekin loppui.
Valma Pietikäinen: Kyllä palvelut oltava lähellä kun on paljon ikäihmisiä paikkakunnalla, maksaa ne kyyditkin, esim. Iisalmeen ja raskasta heikkokuntoisille
Matti Komulainen: Lääkäriin tulee päästä omassa kunnassa päivittäin. Siis toimivat lähipalvelut. Kaukana olevat palvelut sotii ilmastomuutosta vastaan ja kuluttavat pienituloisten varat matkustamiseen. Aika on rahaa kaikille työtätekeville. Jos terveyspalvelu haettava vaikkapa Iisalmesta, niin äkkiä se päivän palkka on mennyt. Ihmettelen, että tällainen kaikessa hiljaisuudessa hyväksytään.
Jukka Tenhunen: Suapihan se liäkärjhoetaja tulla käämää meellä kotonakkii..
Veli Tikka: Joo näin Alaniassa …. Sovin lääkärin kanssa silmäluomen leikkauksesta, kun repsotti kuin lainapeite alhaalla, ettei tahtonu etteen nähä… Seuraavana päivänä nuori mies haki uuden karhealla Mersulla kämpältä klinikalle ja itse tohtori toi ”porshella” takaisin…. Siihen palvelukseen taitaa täällä olla valovuosia.