Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy kunnilta hyvinvointialueille 1. tammikuuta 2023 alkaen.
Politiikka, Terveys, Uutiset Jyri Salonen

Kiuruvetiset aluevaltuutetut ovat tyytyväisiä hyvinvointialuejohtajan valintaan, mutta valtuuston käytännön työ on ollut alkuvaiheessa hapuilevaa – ”Moni asia hakee vielä uomiaan”

Kiuruvetiset aluevaltuutetut Markku Siponen (kesk.), Mira Kokkonen (kesk.), Rauno Pikkarainen (vas.) ja Leena Pöksyläinen saivat tehtäväksi vastata seuraaviin kysymyksiin:

1) Mitä mieltä olet Marko Korhosen valinnasta hyvinvointialuejohtajaksi?

2) Miten aluevaltuuston työ on mielestäsi lähtenyt käyntiin?

3) Mitkä ovat tärkeimpiä asioita aluevaltuuston työssä tästä eteenpäin?

4) Mitä omia tavoitteita sinulla on aluevaltuutettuna ja miten aiot edistää niiden toteutumista?

5) Miten aiot ajaa Kiuruveden asioita aluevaltuustossa?

Markku Siponen (kesk.)

1) Olin ehdottomasti Marko Korhosen valinnan takana. Hyvinvointialueen rakentaminen tapahtuu yhteistyössä kuntien kanssa ja Korhonen tuntee kuntakentän erittäin hyvin.

2) Käytännön valtuustotyössä järjestäytymisestä ja tekniikasta lähtien on ollut pientä alkukangertelua. Myös ryhmien välinen yhteistyö ja vuorovaikutus hakee vielä uomiaan. Päätökset on saatu tehtyä ja asioita viety eteenpäin, mutta ”tyylipisteet” ovat jääneet useammassa kohtaa vielä heikoksi.

3) Tärkein tavoite on, että Pohjois-Savon hyvinvointialue on vuodenvaihteessa valmis järjestämään sosiaali- ja terveyspalvelut koko maakunnan alueella. Tärkeä strategiatyö on alkamassa aluevaltuustossa touko-kesäkuussa, joka ohjaa suuresti hyvinvointialueen toimintaa jatkossa. Talous tulee olemaan jatkuvasti ajankohtainen ja pian pääsemme käsiksi ensi vuoden talousarviosuunnitteluun.

4) Tavoitteitani on palveluiden laadun ja saatavuuden varmistaminen lähellä asiakkaita ja tarvitsemme ehdottomasti satsausta perustason terveys- ja sosiaalipalveluihin, jotta pystymme vaikuttamaan ihmisten terveyteen jo hyvissä ajoin ennaltaehkäisevästi. Terveyden edistämistyöhön tulee panostaa uudella tavalla kuntien ja hyvinvointialueen yhteistyöllä.

5) Kiuruveden näkökulmasta on tärkeää säilyttää perustason palvelut lähellä kotikunnassa ja toisaalta on tärkeää puolustaa Iisalmen juuri valmistuneen sairaalan asemaa hyvinvointialueella. Kiuruvedellä on tärkeää varmistaa meille tärkeiden tukipalveluiden toimivuus sekä pyrkiä löytämään hyvät ratkaisut esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan ja nuorten työpajatoiminnan osalta.

Mira Kokkonen (kesk.)

1) Korhonen tuntee maakuntajohtajan roolista käsin koko alueen ja sen ihmiset: hän on perillä pohjoissavolaisten ”sielun ja ruumiin” elämästä. Korhonen on johtajana pidetty ja arvostettu – ehdoton ykkösvalinta hyvinvointijohtajaksi.

2) Isoja asioita on paljon, kokoukset ja suunnittelukokoukset ovat pitkiä. Tämä oli tiedossa kaikilla jo ennen aloitusta. Jonkinlaista jähmeyttä on esimerkiksi kokouksen tietotekniikan kanssa ollut, mutta se on lähinnä kosmeettinen seikka ja luonnollista, kun 69 uutta aluevaltuutettua aloittaa työnsä. Moni asia hakee vielä uomiaan, kun uuden alussa ollaan.

3) Strategiatyö lähti käyntiin 24.5. yhteisellä Teams-kokouksella. Tarkoitus on tavata useampaan kertaan valtuutettujen kesken myös naamatusten. Strategiatyö on valtuutetun yksi tärkeimpiä vaikuttamisen paikkoja. Siinä linjataan hyvinvointialueen missio ja visio, sekä konkreettisia keinoja siihen pääsemiseksi.

4) Haluan nähdä alueemme mahdollisuudet ja olla löytämässä aidosti uusia tapoja huolehtia sote- ja pelastuspalveluiden järjestämisestä koko alueella. Palveluiden tulee olla entistä enemmän asiakaslähtöisiä ja raja-aidat ylittäviä. Integraatio erikoissairaanhoidon ja peruspalveluiden välillä pitää saada onnistumaan.

5) Olen aluevaltuustossa pääasiassa kiuruvetisten äänestäjien mandaatilla ja toki oman alueen ja sen asukkaiden edun puolustaminen on tärkeää. Mutta koen olevani aluevaltuutettuna kaikkien pohjoissavolaisten asialla. Lähipalveluiden turvaaminen koko Pohjois-Savossa on keskeistä myös ennaltaehkäisyn näkökulmasta: laaja palveluverkko lähipalveluineen ei ole vain kuluerä ja rasite, vaan sillä on tutkimusten valossa merkittävä rooli sairauksien ennaltaehkäisyssä.

Rauno Pikkarainen (vas.)

1) Korhonen oli paras valinta ajatellen pieniä kuntia. Muilla hakijoilla oli yhteyksiä Kuopioon ja jo esittelyssä he kannattivat palveluiden keskittämistä. Kokoomusta ihmettelen, heillä näyttää olevan ainut pätevyyskriteeri oma jäsenkirja niin kunnassa, Ylä-Savon SOTE:ssa, maakunnassa ja nyt myös hyvinvointialueilla. Nytkin he olisivat lykänneet valintaa, kun Kokoomuksen jäsenkirjan omaava ei päässyt soveltuvuusarviointiin, vaikka heidän edustajansa oli päättämässä arvioon valittavista pätevyyden perusteella.

2) Lastentarha, ajetaan vain oman ammattialansa/taustaryhmänsä ja oman kunnan etua. Savon Sanomissakin uutisoitiin ruokahuollon järjestämisestä stressitestinä; ollaanko hyvinvointialueen vai oman kunnan asialla. Oltiin alueen asialla (onneksi Kiuruvesi ehti hypätä Servican kelkkaan), mutta nyt kun valitaan työterveyden järjestäjää, paras ei kelpaakaan, vaan pitää hoito järjestää Kuopion ja Varkauden omistamien yhtiön kautta, vaikka toimipisteitä ei ole kaikissa kunnissa ja hintakin on reilusti korkeampi kuin muilla.

3) Estää edes osa palvelujen lopettamisesta Kiuruvedeltä, paras vaikuttamisen paikkani on vanhuspalveluissa, koska olen ikäihmisten ja hoiva -lautakunnan jäsen. Valtuusto on vain kumileimasin niin kuin kunnassakin.

4 & 5) Säilytetään ne palvelut mitä pystytään niin Kiuruvedellä kuin Ylä-Savossa. Tähän pääsemiseksi pitää avata suunsa kokouksissa.

Leena Pöksyläinen (liik.)

1) Marko Korhonen oli hyvä valinta ja puolsin sitä. Hänellä on vahva osaaminen ja kyky nähdä kokonaisuus, sekä tulevaisuuden visioita ja ajatuksia mitä integraation eteen tulee tehdä.

2) Aluevaltuustossa on nyt alkuun ollut paljon tiedoksiantoja, nimeämisiä ja suunnittelukokousten muodossa tilannekartoitusta ja palvelujen esittelyjä. Tärkein päätös on ollut hyvinvointialuejohtajan valinta. Mielestäni pieniä käynnistysvaikeuksia on kokouskäytänteissä ja tekniikan kanssa ollut, mutta kaikki on uutta, joten eiköhän nekin asiat tässä ala selkiytyä kuntoon.

3) Edessä on strategiatyö, joka käynnistyi 24.5. Strategian luominen on mielestäni aluevaltuuston tärkein tehtävä. Strategia tulee ohjaamaan kaikkea palveluntuotantoa, hankintoja ja toimintaa.

4) Tulen ajamaan perhelääkäri-mallia ja nostamaan palveluntuotannossa esiin vaihtoehtona valinnan vapautta: kaikkea ei tarvitse tuottaa omana toimintana ja isojen inhouse-yhtiöiden alla. Palveluntuotantoa täytyy katsoa uusin silmin ja asiakas keskiössä. Tärkeää on myös lisätä, niin asukkaisiin kuin henkilöstöön päin avoimuutta, tiedotusta ja osallistamista.

5) Aluevaltuustossa tulee rajapintoja kuntiin monessa kohtaa ja tässä on tärkeää, että aito yhteistyö toimii. Aluevaltuutettu edustaa koko aluetta, mutta totta kai palvelurakenteessa pyrin ajamaan myös kiuruvetisten lähipalveluiden säilyttämistä.

 

FAKTA

Aluevaltuusto

Aluevaltuusto käyttää hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa. Jäsenet valittiin aluevaaleilla ja valtuusto aloitti toimintansa maaliskuussa 2022.
Aluevaltuusto päättää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluista, jotka siirtyvät kunnilta hyvinvointialueen vastuulle 1. tammikuuta 2023 alkaen.
Pohjois-Savon hyvinvointialueen aluevaltuustossa on alueen asukasluvun mukaisesti 69 valtuutettua.
Pohjois-Savon aluevaltuuston puheenjohtaja on Hannu Tsupari (sd.) Varkaudesta.
Aluevaltuusto valitsi 13 valtuutettua aluehallitukseen. Aluehallituksen puheenjohtaja on Riitta Raatikainen (kesk,) Tervosta.
Kiuruvetisistä aluevaltuutetuista Markku Siponen (kesk.) kuuluu aluehallitukseen.