Kiuruveden kaupungin elinkeinojaosto kävi maanantaina tutustumassa Veljekset Laitinen Oy:n toimintaan. Kyseessä on linja-autoliike, joka aloitti toimintansa jo vuonna 1938 eli 85 vuotta sitten Iisalmi-Pyhäntä -linjalla.
Sittemmin vuosiin ja vuosikymmeniin on mahtunut monenlaista ajoa. Linja-autoliikenteen kultaiset vuodet olivat ennen 1990-lukua, koska takavuosina kylillä oli enemmän ihmisiä, eikä monellakaan ollut omaa autoa.
– Toki siihenkin aikaan on ollut omat haasteensa, ja yksi niistä oli 1950- ja 1960-luvuilla kaluston saatavuus, kertovat yhtiön osakas Kalevi Laitinen ja hallituksen puheenjohtaja Timo Laitinen.
Aikojen saatossa Veljekset Laitinen on tehnyt myös kirkko-, kulttuuri- ja tanssikyydityksiä sekä kuljettanut turisteja Leningradiin eli nykyiseen Pietariin, varsinkin 1980-luvulla.
Ajot pääosin lähialueella
Tänä päivänä Veljekset Laitisella menee olosuhteisiin nähden hyvin, toteavat Kalevi ja Timo Laitinen sekä yrityksen toimitusjohtaja Tuula Laitinen.
– Henkilöstöä meillä on 11 vierasta kokoaikaista työntekijää sekä oma porukka päälle. Autoja on 18. Liikennöimme Kiuruvedellä, Pyhäjärvellä, Iisalmessa ja Sonkajärvellä. Lisäksi yksi auto ajaa Kajaanissa ja tilausajoja on ympäri Suomea. Esimerkiksi Kainuun prikaatin lomakuljetuksia olemme ajaneet reilut 15 vuotta ja jonkin verran olemme kyydittäneet kiuruvetisiä urheiluseurojakin.
Yksi tärkeimmistä Veljekset Laitinen Oy:lle ovat koululaiskuljetukset.
– Korona-aika rokotti varsinkin tilausliikennettä, mutta nyt toiminta on taas vilkastunut. Sama pätee kuntien väliseen liikenteeseen.
Epäkohtiakin löytyy
Vaikka korona alkaa olla jo selätetty, on alalla edelleen myös omat haasteensa. Esimerkiksi kilpailutuksia on vähän väliä, mitkä luovat epävarmuutta.
– Yleensä sopimusaika on 2–5 vuotta. Voi esimerkiksi olla 3+2 -mallinen sopimus, Laitiset kertovat.
– Hintahan se usein ratkaisee. Välillä on voitettu kilpailutukset, välillä hävitty. Kilpailutuksissa on usein linja-autoliikkeitä hyvinkin laajalta alueelta. Lisäksi on olemassa euroluokitukset, jotka on otettava huomioon.
Osassa sopimuksista ei myöskään ole indeksikorotuksia ja jos ne tulevat, tulevat ne viiveellä.
– Indeksikorotuksia saisi olla useamminkin. Toki on myös sellaisia tapauksia, että korotus on ollut esimerkiksi kahdesti vuoteen.
Polttoaineen hinta on luonnollisesti aiheuttanut päänvaivaa viime aikoina.
– Hinta voi kaiken lisäksi muuttua vähän väliä melko lailla. Nykyautoissa on myös tiukat päästörajoitukset, ja niissä pysytteleminen vie omalta osaltaan aikaa ja rahaa.
Kiuruveden teiden kunto on puhuttanut viime vuosina paljon, ja Laitisetkin nostivat sen yhtenä huolestuttavana piirteenä esiin elinkeinojaostolle.
– Huonokuntoinen tie voi myöhästyttää aikatauluja ja särkeä autoja. Tähän toivoisi Kiuruvedellä kiinnitettävän enemmän huomiota. Sama pätee auraukseen. Aika usein on sellainen tilanne, että bussi liikkuu jollain tiellä ennen aura-autoa, Laitiset sanovat.
Oman mutkansa matkaan tuo ilmastonmuutos, joka on pidentänyt Laitisten mukaan kelirikkoaikaa. Elinkeinojaoston puheenjohtaja Matti Lappalainen ja jäsen Tiina Piippo aikoivatkin ottaa teiden kunnon esiin kaupungin luottamushenkilöiden keskuudessa.
Viime vuosina pahentunut ilmiö Suomessa on ollut linja-auton kuljettajien saanti.
– Tosin meillä on onneksi tässä mielessä hyvä tilanne. Olemme kiitollisia siitä, että olemme saaneet niin hyvän työntekijäporukan, Laitiset hymyilevät.